میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

نمره‌دهی و رمان‌های قابل توصیه سال 97

در اوایل هر سال، بهترین کتاب‌هایی که سال گذشته در موردشان در وبلاگ نوشته‌ام را انتخاب می‌کردم و در کنار منتخبین سال‌های قبل قرار می‌دادم. بدین‌ترتیب به مرور لیستی به دست آمده و می‌آید که شاید بتواند به کار انتخاب رمان توسط دوستان بیاید. کاری که امسال کمی(!) به تأخیر افتاد.

در ادامه مطلب این لیست را قرار داده‌ام. در کنار نام کتاب و نویسنده در هر ردیف، یک نمره و یک حرف انگلیسی آمده است. آن حروف (A,B,C) گروهی هستند که هر کتاب در آن قرار می‌گیرد و قبلاً در اینجا در مورد آن توضیحاتی داده‌ام و خواندنش برای استفاده از این لیست لازم است. و اما نمره...

در وبلاگ‌ها و سایت‌های مرتبط با کتاب و فیلم، نمره‌دادن امر جاافتاده‌ایست. گاهی نویسنده سایت و وبلاگ شخصاً نمره‌ای بین صفر تا پنج یا ده به اثر مورد نظر می‌دهد و گاهی کاربران دیگر هم در به دست آمدن نمره مشارکت می‌کنند. مثلاً در سایت گودریدز یا آمازون شما می‌توانید به هر اثری نمره‌ای از یک تا پنج بدهید. نمره شما با نمرات دیگران جمع، و میانگین آن به عنوان نمره اثر در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد. این میانگین طبعاً عددی اعشاری می‌شود که معمولاً تا دو رقم اعشار در این سایت‌ها نشان داده می‌شود. اما سازوکار نمره‌دهی در اینجا چگونه است؟

زمانی که من تصمیم گرفتم که با نمره‌دهی کتاب‌ها را رده‌بندی کنم ابتدا چند شاخص را در نظر گرفتم و آنها را با برخی دوستان در میان گذاشتم و با مشورتی که از آنها گرفتم در نهایت به تعدادی شاخص نظیر: عنوان، شروع داستان، ریتم، فرم، پایان‌بندی، لذت خوانش و... رسیدم. برای این شاخص‌ها با توجه به اهمیت‌شان وزنی در نظر گرفتم تا بر اساس آن سهم هر شاخص در نمره نهایی شکل بگیرد. این موارد را در یک جدول با فرمت اکسل قرار دادم و حالا برای نمره دادن به کلیت کتاب، به شاخص‌های فوق در هر کتاب نمره می‌دهم (از یک تا ده و با توجه به معیارهایی که در جدول آمده است) و با فرمول‌های ساده‌ای که در جدول نوشته‌ام، نمره نهایی به دست می‌آید که من آن را تا یک رقم اعشاری گرد کرده و در وبلاگ می‌گذارم. (یک نمونه در ادامه مطلب آمده است)

شاید سوال شود که این همه دفتر و دستک برای چیست!؟ در پاسخ ضمن تأکید بر اهمیت کاستن از سرعت و شتاب زندگی می‌توان به بستنی چوبی یا قیفی اشاره کرد! برخی دوست دارند بستنی خود را لیس بزنند و لذت ببرند و برخی هم آن را گاز می‌زنند. من البته از آنها هستم که لیس زدنِ بستنی را ترجیح می‌دهم!  

.............

پ ن 1: در مورد انتخاب رمان قبلاً چیزهایی نوشته‌ام (اینجا).

پ ن 2: مطلب بعدی در مورد «مداد نجار» اثر مانوئل ریباس خواهد بود.

پ ن 3: طبیعتاً این سیستم نمره‌دهی می‌تواند خیلی بهتر از این باشد ...

 

 

نمونه جدول:

 

فاکتورهای نمره دهی در هر شاخص

ضریب وزنی

امتیاز 1 تا 10

نمره

عنوان کتاب

خلاقیت - تناسب

0.02

10

0.2

شروع داستان

خلاقیت - کشش

0.02

9

0.18

فرم

جذابیت - تناسب - نوآوری - منطق

0.1

8

0.8

ریتم

احساس رضایت خواننده

0.02

8

0.16

شخصیت پردازی

دقت - ماندگاری

0.03

8

0.24

پرداخت موضوعات

دقت - عمق - نگاه نو

0.08

8

0.64

رعایت مرزهای داستان

تاریخ- شعر - خاطره - مقاله

0.05

10

0.5

پایان داستان

احساس رضایت خواننده

0.03

8

0.24

 لذت خوانش

رضایت- رغبت خوانش مجدد- شگفت زدگی

0.05

7

0.35

نثر

روانی - کشش - لحن - دیالوگ

0.05

7

0.35

بودجه در اختیار نمره دهنده

تناسب کلیه ایتمها - رضایت کلی

0.05

7

0.35









نمره کتاب

4.01

 

 

 

..........................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 97 خوانده شد:

      گورستان پراگ- اومبرتو اکو (5)  A اینجا

     لولیتا – ولادمیر ناباکف (5) B اینجا

     وقتی یتیم بودیم – کازو ایشی‌گورو (4.8) C اینجا

     پدرو پارامو – خوان رولفو (4.7) C اینجا

     قدرت و جلال – گراهام گرین (4.2) A اینجا

     گور به گور – ویلیام فاکنر (4) B اینجا

     گیرنده شناخته نشد- کاترین کرسمن تیلور (4) A اینجا

     قصر شیشه‌ای – جینت والز (4) A اینجا

     خداحافظ برلین – کریستوفر ایشروود (3.9) A اینجا

    .............

    مجموعه داستان:

    لاتاری، چخوف و داستانهای دیگر (4) B اینجا

    نمایشنامه:

    خدای کشتار – یاسمینا رضا (4) B اینجا

    مجلس ضربت زدن – بهرام بیضایی (4) B اینجا

   کتاب غیر داستانی: اینجا!

         .............................................................................................      

کتابهای قابل توصیه که در سال 96 خوانده شد:

 آونگ فوکو- اومبرتو اکو (5)  C اینجا و اینجا و اینجا

ژاک قضاوقدری و اربابش- دنی دیدرو (4.6) B اینجا

مرگ ایوان ایلیچ- تولستوی (4.6) A اینجا

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها – داگلاس آدامز (4.3) A  اینجا

پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند – جیمز کین (4.0) A اینجا

خزان خودکامه (پاییز پدرسالار)- مارکز (3.9) C اینجا

کافکا در ساحل – موراکامی (3.9) B اینجا

.........

مجموعه داستان:

یادداشتهای یک دیوانه – نیکلای گوگول (4.6) B اینجا

      کتابخانه بابل – بورخس (4.1) C اینجا

نمایشنامه: مرد یخین می‌آید – یوجین اونیل (3.9) B اینجا و اینجا

ادبیات غیر داستانی: آس و پاس در پاریس و لندن – جورج اورول (4.0) اینجا

........................................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 95 خوانده شد:

آقای رئیس‌جمهور- میگل آنخل آستوریاس (4.7) B اینجا

مادام بوواری – گوستاو فلوبر (4.7) A اینجا

میدان ایتالیا – آنتونیو تابوکی (4.5) B  اینجا

منظر پریده‌رنگ تپه‌ها – کازوئو ایشی‌گورو (4.4) B اینجا

سرباز خوب – فورد مادوکس فورد  (4.1) C  اینجا و اینجا

فرار کن خرگوش – جان آپدایک (3.9) B  اینجا

تورگنیف‌خوانی – ویلیام ترور (3.9) B  اینجا

راسته کنسروسازی – جان اشتین‌بک (3.8) B  اینجا

.....................

نمایشنامه: در انتظار گودو – ساموئل بکت (4.2) B اینجا

رمان ایرانی: شب ممکن – محمدحسن شهسواری (4) B  اینجا

مجموعه داستان کوتاه ایرانی: اژدهاکشان – یوسف علیخانی (4) A اینجا

ادبیات غیر داستانی:

روح پراگ – ایوان کلیما  اینجا و اینجا و اینجا و اینجا

وازدگان خاک – آرتور کستلر  اینجا

فضیلت‌های ناچیز – ناتالیا گینزبورگ  اینجا

متعهد – الیزابت گیلبرت  اینجا

نئوگلستان – پدرام ابراهیمی  اینجا

 ................................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 94 خوانده شد:

نام گل سرخ – اومبرتو اکو (5)  B  اینجا

امپراتوری خورشید – جی.جی.بالارد (5)  B  اینجا

قهرمانان و گورها – ارنستو ساباتو (5) C اینجا

صحرای تاتارها – دینو بوتزاتی (4.7) B اینجا

برادران کارامازوف – داستایوسکی (4.6) A  اینجا

خانم دَلُوِی – ویرجینیا وولف (4.4) C  اینجا

خانه ارواح – ایزابل آلنده (4.4)   A اینجا

خاطرات یک گیشا – آرتور گلدن (4.1) A اینجا

خانواده پاسکوآل دوآرته – خوسه سلا (4.1) B اینجا

باغ سیمانی – یان مک‌ایوان (4.1) B اینجا

زنگها برای که به صدا در می‌آید – همینگوی (3.9) A اینجا

خشم – فیلیپ راث (3.8) B اینجا

................................................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 93 خوانده شد:

جنگ آخرزمان ماریوبارگاس یوسا  B  اینجا

ینگه دنیا جان دوس پاسوس  B  اینجا و اینجا

گهواره گربه  کورت وونه گات  B  اینجا

آدلف  بنجامین کنستان  A  اینجا

سال های سگی  بارگاس یوسا C  اینجا و اینجا

مونالیزای منتشر   شاهرخ گیوا B  اینجا

سرگذشت تام جونز  هنری فیلدینگ A  اینجا

پشت فرمان با مامان  لیز نورگوآ  A  اینجا

خانه خوبرویان خفته  یاسوناری کاواباتا  C  اینجا

خاک بکر  ایوان تورگنیف  A  اینجا

آنها به اسبها شلیک می کنند  هوراس مک کوی A اینجا

آلیس  یودیت هرمان  C  اینجا

...........................................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 92 خوانده شد:

اپرای شناور  جان بارت BوC  اینجا

جاز  تونی موریسون  C اینجا

وجدان زنو  ایتالو اسووو  B اینجا

سیمای زنی در میان جمع   هاینریش بل B اینجا

ابر ابله   ارلند لو A اینجا

خرده جنایت های زناشوهری  امانوئل اشمیت A اینجا

زندگی در پیش رو   رومن گاری A  اینجا

یکی مثل همه  فیلیپ راث B اینجا

اعتماد   آریل دورفمان C اینجا

عطر  پاتریک زوسکیند A  اینجا

کتاب های ایرانی سال 92:

شازده احتجاب  گلشیری  C اینجا

ترس و لرز   ساعدی A اینجا

آویشن قشنگ نیست  حامد اسماعیلیون B اینجا

..............................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 91 خوانده شد:

گفتگو در کاتدرال  یوسا  اینجا و اینجا  C

اگنس  پیتر اشتام  اینجا  B

نوای اسرارآمیز  امانوئل اشمیت  اینجا A

تریسترام شندی  لارنس استرن  اینجا و اینجا و اینجا C

ژرمینال   امیل زولا  اینجاA

پوست انداختن  کارلوس فوئنتس  اینجا و اینجا و اینجا و اینجا C

گل هایی به یاد آلجرنون دنیل کیز  اینجاB

میرا  فرانک کریستوفر  اینجا B

دوست بازیافته  فرد اولمن  اینجا A

تس  تامس هاردی اینجا و اینجا A

قصری در پیرنه  یوستین گوردر  اینجا B

گاوخونی  مدرس صادقی  اینجا B

خاطرات روسپیان سودازده من  اینجا B

کرگدن  اوژن یونسکو  اینجا B

آذر ماه آخر پاییز ابراهیم گلستان اینجا B

.................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 90 خوانده شد:

در انتظار بربرها  جی ام کوتزی  اینجا B

عقاید یک دلقک    هاینریش بل   اینجا و اینجا  B

شوخی   میلان کوندرا  اینجا و اینجا B

مرگ در آند  ماریو بارگاس یوسا  اینجا B

ناتوردشت  جی دی سالینجر اینجا B

اجاق سرد آنجلا فرانک مک کورت  اینجا A

مرشد و مارگریتا میخائیل بولگاکوف اینجا و اینجا  C

تراژدی آمریکایی  تئودور درایزر  اینجا A

آبروی از دست رفته کاترینا بلوم  هاینریش بل اینجا B

تونل  ارنستو ساباتو  اینجا B

.......................................................................................................

کتابهای قابل توصیه که در سال 89 خوانده شد :

سفر به انتهای شب لویی فردینان سلین  اینجا و اینجا و اینجا B

شوایک  یاروسلاو هاشک  اینجا A

هرگز رهایم مکن کازوئو ایشی گورو  اینجا B

کوری  ژوزه ساراماگو  اینجا B

در غرب خبری نیست اریش ماریا رمارک  اینجا B

مرگ قسطی فردینان سلین  اینجا B

1984  جورج اورول  اینجا و اینجا B

آوریل شکسته  اسماعیل کاداره  اینجا A

همنوایی شبانه ارکستر چوب ها  رضا قاسمی اینجا و اینجا C

مثل آب برای شکلات لورا اسکوئیول اینجا A

همه چیز فرو می پاشد  چی نوآ چی به  اینجا A

زن در ریگ روان  کوبو آبه  اینجا B

ماه پنهان است  جان اشتین بک  اینجا A

خداحافظ گاری کوپر  رومن گاری اینجا A

ماجرای عجیب سگی در شب مارک هادون  اینجا B

ظلمت در نیمروز  آرتور کستلر  اینجا A

دنیای سوفی  یوستین گوردر  اینجا A

رگتایم ای ال دکتروف  اینجا B

احتمالاً گم شده ام  سارا سالار  اینجا A

پایان ابدیت  آیزاک آسیموف  اینجا A

و البته کتابهایی مثل: مزرعه حیوانات A, بازرس هاند واقعی A, قمارباز A, دل سگ B, یازده دقیقه A, بیگانه B, گتسبی بزرگ A, لیدی ال A, کبوتر B, تیمبوکتو B, سلاخ خانه شماره پنج C, زندگی کوتاه استA, قصه های از نظر سیاسی بی ضرر Aو زنگبار یا دلیل آخر Bو...!

 


نظرات 17 + ارسال نظر
ماهور سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 10:03 ب.ظ

سلام و خدا قوت
من که خودم از این معرفی کتابهاتون خیلی کمک گرفتم و اولین انتخابهام برای خرید از لیست شما بوده.که ازین بابت خیلی ممنونم.
ولی چرا کتابهای ایرانی تو ۹۷ و ۹۶ نیست اصلا؟
تو گوشی من جدول توضیح نمره دهی خارج از کادره و خوانا نیست.نمیدونم چرا.

سلام
یکی هست ولی خب کم هست البته این به آن معنا نیست که ایرانی نخوانده ام ... بیشتر به این معناست که ایرانی ها را خوب انتخاب نکرده ام یا... باید با توجه به اندک فرصتهای باقیمانده انتخابهای بهتری داشته باشم. سعی میکنم امسال به سراغ برترین کارهای ایرانی بروم که بیش از این تاخیر کردن به هیچ وجه قابل قبول نیست.
توی گوشی خودم هم به همان ترتیب است مشکل از گوشی نیست... این را دیگر باید از کامپیوتر دید
ممنون از لطفتان

شیرین سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 11:11 ب.ظ http://www.ladolcevia.blogsky.com

میله عزیز سلام
خیلی وسوسه ام سراغ اومبرتو اکو بروم. بنظر شما بین به نام گل سرخ و آونگ فوکو کدومشون مناسب تره؟
از سامرست موآم چی توصیه می کنید؟
مرسی بابت انتشار مدل امتیازدهی. برای من غیرممکنه چنین کاری ولی همیشه برام جالب بود امتیازدهی به کتاب یا فیلم چطور می تونه باشه. برای من تو مایه های اینه که کسی بگه بین شکلات فلان طعم و ماکارون و نون خامه ای (همون نارنجک خودمون!) و شیرینی ناپلئونی و رولت و ... امتیازبندی کن. خوب نمیشه دیگه برادر من!

سلام
برای شروع نام گل سرخ انتخاب بهتری است. اتفاقاً چند روز قبل فیلمی که بر اساس آن ساخته شده است دیدم و طبیعتاً شاخ و برگ چنین شاهکارهای پهن دامنه ای در داخل یک فیلم نمی گنجد اما مرور خوبی بود بر این داستان...
از موام هم اسارت بشری و هم لبه تیغ را به شما توصیه می کنم.
نمره دهی کار ساده ای نیست... خیلی سخت است... ولی به هر حال گاهی به کار می آید...هرچند میزان گرسنگی و البته سلیقه در نمره تاثیر بسیار دارد!

سید محسن چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 12:35 ق.ظ http://telon4.blogfa.com/

درود بر شما---من از اهالی قدیمی کتاب خوان بودم---در حال حاضر حافظه ام یاری نمیکند تا زیاد مطالعه کنم---کار شما در ایران و یا حداقل در وبلاگها کاری بزرگ و شایسته و قابل تقدیر---لذا تقدیر و تشکر مرا بپذیرید---انشالله هسته فعالی بشوید در امر کتاب خوانی در ایران...با آرزوی موفقیت روز افزون برای جنابعالی

سلام
ممنون از لطف شما... امیدوارم که همه دوستان اوقات خود را به گونه ای سپر کنند که هم در حال و هم در آینده از آن راهی که انتخاب کرده اند راضی باشند و لذت ببرند.
سلامت باشید

مارسی چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 10:31 ق.ظ

خداحافظ برلین رو قطعن میخونم ولی خب باید گیر بیاد
قدرت و جلال رو هم با یک فاصله منظقی از مامور معتمد میخونم
این برای 97

سلام
قدرت و جلال را حتماً بخوان...
خداحافظ برلین را هم می توان در کتابخانه ها یافت... شاید البته

مدادسیاه جمعه 12 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 09:03 ب.ظ

کار بسیار خوب و جالبی است که متاسفانه من یک بار بیشتر انجامش نداده ام.
بعضی از نمره ها تفاوت زیادی با سلیقه من دارند. نمونه اش صد سال تنهایی و گور به گورند.

سلام
بخشی از نمره به کتاب مرتبط است و بخشی به خود ما ... به خاطر بخش دوم است که نمرات با هم تفاوت پیدا می‌کند.
به صد سال تنهایی قاعدتاً نمره نداده‌ام ... فکر کنم منظورتان خزان خودکامه (پاییز پدرسالار) باشد. بخشی از نمره این کتاب به خاطر ترجمه از دست رفته است!

اندکی سایه شنبه 13 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 11:23 ق.ظ

جالبه. عکس از صفحه شف طیبه

سلام
دنبال یه عکس در حال بستنی خوردن می‌گشتم که دیدم بی‌حاشیه‌ترین عکس موجود همین است

مدادسیاه شنبه 13 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 06:16 ب.ظ

منظورم همان بود.

ارادتمندم

اسماعیل بابایی یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 01:12 ب.ظ http://fala.blogsky.com

درود!
خیلی ممنونم بابت لیست کتاب ها.

سلام
نوش جان

بندباز دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 02:05 ب.ظ http://dbandbaz.blogfa.com/

سلام بر میله
چه سیستم جالب و شسته رفته ای! من هم برام سوال بود که این امتیازدهی ها بر چه مبنایی هستند، اما فکر نمی کردم بر اساس ارزش های اینچنینی باشه. یک امتیاز کلی توی ذهنم بود. و اون عدد اعشاری البته هیچ وقت برام سوال نشده بود!
درود بر شما و این دقتی که در ثبت و بررسی کتابهای خوانده شده تون دارید. هر چند منم دوست دارم بستنی مو لیس بزنم اما تابحال این مدلی سرعت زندگی رو کم نکرده بودم.

سلام

سیستم هنوز جا برای کار دارد.
هر مدلی که به کم شدن شتاب منجر شود مدل پسندیده‌ایست. مثلاً بعد از نوشیدن هر قلپ نوشابه به شیشه خیره شدن
ممنون از لطفتان.

سحر جمعه 19 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 12:15 ب.ظ

وای خدا من اصلاً با اون چوب بستنی های چوبی مشکل دارم، حالم را بد میکنند! اما چون شکمو هستم گاز هم که میزنم خیلی کیف میکنم!!
این سیستم نمره دهی تو واقعاً جالبه ... یعنی آدم وسوسه میشه مدام به کتابها نمره بده، حتی اگه مثل من خیلی از کتابها رو نخونده باشه، باید خیلی وقت رونماییش میکردی ... نترس، حقوقش مال خودت!
.........
باورم نمیشود لولیتا مال پارسال بود؛ فکر میکردم دو سال پیش آن را خوانده ام،اه، خیلی زود میگذرد لعنتی

سلام
ما با آن چوب بستنی‌ها چه مصنوعات که نمی‌ساختیم و چه بازی‌ها که نمی‌کردیم
از دور البته خیلی جالب‌تر به نظر می‌رسه
مرسی بابت حقوق
......
معلوم است که خیلی خوش می‌گذرد... چون اگر بد می‌گذشت و خیلی زود می‌گذشت باید می‌گفتید که اوه لولیتا مال پارسال بود من فکر می‌کردم ماه پیش بود!

سحر جمعه 19 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 12:16 ب.ظ

خیلی وقت پیش!!!!

بله دقیقاً خیلی وقت پیش جا مانده بود.

سحر شنبه 20 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 07:27 ب.ظ

گیر نده دیگه، اصلاً تو فقط خوبی!!

نه همه خوبند... همه آدم‌ها چیزهای خوبی توشون پیدا می‌شود

سمره شنبه 20 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 10:18 ب.ظ

سلام
کم کم اسم میله بدون پرچم میشه میله تنبل
نگی گفتن ها ،چشمت زدیم

سلام
تا دقایقی دیگر از تنبلی درمی‌آیم

مهرداد چهارشنبه 24 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 12:48 ب.ظ http://ketabnameh.blogsky.com

سلام بر میله بدون پرچم عزیز
من بالاخره برگشتم. امیدوارم حال واحوالت خوب و خوش باشد.
به یاد دارم دوستان و حتی خودم در سال های پیش، از اشتراک یا عدم اشتراک لیست کتابهایی که خوانده ایم با لیست تو صحبت می کردیم و من امسال هم همچون سال های پیش در حال گشت و گذار در لیست های سالهای گذشته تو هستم و از اشتراکات خوانده شده در سال 97 ما فقط می شود به گور به گور اشاره کرد که البته همین یک همخوانی برایم لذت بخش بود و گره های زیادی را برایم باز کرد. امیدوارم بزودی موفق بشم کتاب دیگری را در زمانی نزدیک و یا همزمان با تو بخوانم.
منم مدتهاست به این نمره دهی فکر کردم اما هیچوقت جرات نکردم همچین کاری بکنم. سرفرصت باید بیام به این سیستم نمره دهیت درست و حسابی نگاهی بندازم و ببینم چه میشه کرد.
بابت این لیست همچون سال های گذشته باز هم از تو سپاسگزارم.

سلام بر مهرداد
بهترم رفیق...
خودم در انتخاب کتاب به یک رویکرد جدید رسیده‌ام که فکر کنم در کامنتهای قبلی گوشه‌هایی از آن را برایت نوشته‌ام... شاید این از علایم ترس من از کمبود زمان باشد... دیگر فرصت برای خواندن کارهای شاهکار باقی مانده است! یعنی در واقع آزمودن کتاب‌های کمتر شناخته شده را کم‌کم کنار می‌گذارم... یک دوره‌ای را اختصاص می‌دهم به خواندن کارهایی که واقعاً باید قبل از مرگ خواند پس در آینده نزدیک فقط گزینه‌ةایی به انتخابات اینجا راه پیدا می‌کنند که از چند فیلتر گذشته باشند و احراز صلاحیت شده باشند
نمره‌دهی یک‌جور طبقه‌بندی و شاید بیشتر نمک قضیه باشد! و یک‌جور فان!

ملیحه پنج‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 03:30 ب.ظ

عکس انتخابی تون لیانا دختر شف طیبه س.
شف طیبه کتاب آشپزی خرمای شیرین رو نوشته
یه لحظه فکر کردم معرفی این کتاب رو دارید.یعنی همش تو فکر بودم که چطور آخه؟

سلام
جالب بود برای خودم... فکر نمی کردم عکس انتخابی اینقدر معروف باشد... البته روی عکس هم آدرس درج شده است اما من به کلی بی اطلاع بودم.
البته الان که فکرش را می کنم آشپزی خرمای شیرین هم می تواند خیلی جذاب باشد

اشی مشی دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 11:47 ق.ظ

سلام میله بدون پرچم گرامی
از مطالب سایت بسیار استفاده کردم.
به تازگی برادران کارامازوف و نان و شراب را به اتفاق چند تن از دوستانم خواندیم.اینقدر برای ما این تجربه جذاب بود که برای انتخاب کتاب بعدی دچار وسواس شده ایم .
پیشنهاد شما از بین شاهکارهای ایران یا جهان چیست؟
سپاس مجدد از اشتراک تجارب کتابخوانی تان

سلام دوست عزیز
خوشحالم که مطالب وبلاگ به کار شما آمده است و از آن خوشحال‌ٱر به خاطر تجربه جذابی که داشته‌اید.
دچار وسواس نشوید.
این دو لینک شاید به کار شما بیاید:
https://hosseinkarlos.blogsky.com/1397/01/27/post-673
https://hosseinkarlos.blogsky.com/1397/08/29/post-699
بعد از خواندن این دو پست چنانچه باز هم سوالی بود در خدمت هستم.
موفق باشید

مهرداد دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 10:01 ق.ظ http://ketabnameh.blogsky.com

سلام
در ابتدای راه نوشتن درباره کتاب ها در وبلاگ با اینکه شاهد نمره دهی ات به کتابها بودم اما برای خودم و نوشته هایم لزومی به این کار نمی دیدم اما حالا چند وقتیه که فکر می کنم به غیر از اینکه برای مخاطبی(هر چند کم در وبلاگ من) که مراجعه میکنه این نمره ها میتونه راهگشا باشه بلکه برای خود من هم میتونه یه جمع بندی خوب از کتابخوانی سالانه ام و پسندهام بهم بده. البته چند باری سعی کردم این کار رو انجام بدم و برای خودم هم نمره هایی دادم که به دلیل سلیقه ای بودن با گذشت زمان نظرم راجع به نمره های هر کتاب عوض شد. دیشب اومدم نگاهی به این سیستم نمره دهیت انداخم و به نظرم خیلی خوب و استخون دار و بسیار کاربردی اومد، فقط مشکل اینجاست که تشخیص برخی فاکتور هایی که در این جدول آوردی در کتاب ها برای من بسیار مشکله و به نظر در برخی موارد از توانایی یه خواننده معمولی مثل من خارج میاد

سلام بر مهرداد
نمره دهی امر مفیدی است اما بسیار هم کار سختی است. هر کار کنیم یکدست نمی شود.
الان اگر بخواهم در نمره دهی تجدیدنظر کنم جدول را تبدیل می کنم به یک سری سوال که پاسخ دادن به آن راحتتر و سرراست‌تر باشد.
به نظرم زیاد دنبال خلق یک سیستم نمره دهی که مو لای درزش نرود نباش! چون با گذشت زمان مو لای درز هر سیستمی می رود! باید هم برود... تجربه ما زیاد می شود.... جز این باشد جای سوال است. پس شروع کن.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد