میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

اومبرتو اکو

در 5 ژانویه 1932 شهر آلساندریا در استان پیه‌مونت ایتالیا به دنیا آمد. پدرش قبل از آن‌که به جبههٔ جنگ جهانی دوم برود، حسابدار بود. نام خانوادگی‌اش مخفف ex caelis oblatus  به معنای هدیه‌ای از بهشت است.

در دانشگاه تورین به تحصیل ادبیات و فلسفه‌ی قرون وسطی پرداخت. در سال ۱۹۵۴ مدرک لیسانس خود را دریافت کرد. در همان سال پس از یک دوره کشمکش روحی از اعتقاد به کلیسای کاتولیک دست کشید. اکو پس از گرفتن مدرک دکترا به عنوان دبیر فرهنگی ایستگاه رادیو تلویزیون ایتالیا (RAI) مشغول به کار شد و در دانشگاه تورین تدریس کرد (۱۹۵۶-۱۹۶۴). در ۱۹۵۶ نخستین کتابش، مقوله‌ی زیبایی‌شناسی دراندیشه‌های توماس قدیس که بخشی از پایان‌نامه‌اش بود را منتشر کرد. در ۱۹۵۹ دومین کتابش را با عنوان شکل‌گیری زیبایی‌شناسی قرون وسطی نوشت. بعد از گذراندن خدمت نظام وظیفه،RAI  را ترک کرد و ویراستار ارشد بخش ادبیات غیرداستانی انتشارات بومپیانی میلان شد، سمتی که تا ۱۹۷۵ حفظ کرد.

نخستین رمان اکو نام گل سرخ در سال ۱۹۸۰ منتشر شد که در سراسر دنیا بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته‌است. این رمان تاریخی جنایی در صومعه‌ای ایتالیایی در سال ۱۳۲۷ رخ می‌دهد و معمایی است حاصل ترکیب نمادشناسی در قصه، تحلیل‌های کتاب مقدس، مطالعات قرون وسطی و نظریه‌ی ادبی.

شش سال بعد، رمان دوم وی، آونگ فوکو، منتشر شد، که موفقیتی نظیر رمان نخست وی داشت. این دو اثر، وی را به نویسنده‌ای همه‌پسند تبدیل کرد. یکی از درونمایه‌های اصلی این رمان توهم توطئه است و باز هم ارجاعات بسیاری به دوران قرون وسطی دارد.

اومبرتو اکو بیشتر به عنوان رمان‌نویس معروف است. درحالی‌که او در وهلهٔ اول یک نشانه‌شناس و فیلسوف است. او متن‌های آکادمیک فراوانی درزمینهٔ فلسفه، نشانه‌شناسی و نقد ادبی و حتی کتاب‌هایی برای کودکان نوشته‌است. با اینکه کارهای اکو بسیار پرفروش بود، اما او به دنبال ساده‌نویسی نبود. او عقیده داشت تنها ناشران و برخی روزنامه‌نگاران هستند که باور دارند مردم به دنبال چیزهای ساده هستند، درحالیکه مردم از چیزهای ساده خسته شده‌اند و می‌خواهند به چالش کشیده شوند. اکو عاشق کتاب بود. او در آپارتمانی در میلان و یک خانهٔ ویلایی در اوربینو سکونت داشت؛ در اولی کتابخانه‌ای با ۳۰ هزار جلد کتاب و در دومی کتابخانه‌ای ۲۰ هزار جلدی داشت.

اکو در 19 فوریه 2016 در سن 84 سالگی، بعد از کشمکشی طولانی با سرطان لوزالمعده در منزلش در میلان درگذشت. او بیش از ۳۰ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف دنیا دریافت کرده‌ بود.

پ ن 1: کتاب بعدی گورستان پراگ خواهد بود. فقط عجالتاً بگویم که این کتاب همان حکمی را دارد که اینجا در موردش نوشته‌ام!

نظرات 6 + ارسال نظر
فانی دوشنبه 26 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 12:10 ق.ظ

سلام آقای حسین!حالتون خوبه؟چقدر خوشحالم که شما هنوز می نویسید!دلم براتون تنگ شده بود!برای اون روزها!

سلام بر دوست قدیمی
ممنونم شما خوبید؟
من هم خوشحال می‌شوم دوستان دوران اوج وبلاگ‌نویسی گاهی یاد ما می‌کنند. حس دایناسورهایی که از دوران یخبندان عبور کردند به آدم منتقل می‌شود
.....
ایمیلتان تغییر کرده است؟

بندباز دوشنبه 26 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 02:43 ب.ظ http://dbandbaz.blogfa.com/

درود بر میله عزیز
به نظر شما اکو درست می گفته؟ مثلا مردم ما به دنبال چیزی هستند که آن ها را به چالش بکشد؟!

سلام بر بندباز
اگر دامنه مردم را به دایره کتابخوان‌ها تقلیل بدهیم به نظرم درست گفته است. بحث هم اتفاقاً سر سلیقه‌ی کتابخوانان است... طبعاً نباید انتظار داشت که در این جمله مراد مردمی باشد که اصلاً کتاب نمی‌خوانند!

مدادسیاه سه‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 10:37 ق.ظ

منتظر گورستان پراگم. از معدود کارهایی است که در سال های اخیر خوانده ام و چیزی در موردش ننوشته ام.

سلام
خودم نیز منتظر آن هستم ... ظرف دو سه روز آینده ان‌شاءا...

زهره چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 01:44 ق.ظ http://zohrehmahmoudi.blogfa.com/

گورستان پراگ چرا؟ مگر همین بهشت زهرای خودمان چشه(خدایی فکر کن واسه نوشتن این جمله ی مسخره باید چقدر عدد تایپ کنم)

سلام
اگر بهشت‌زهرا چنین چفت و بست محکمی داشته باشد چرا که نه!
چرا عدد!؟

سحر پنج‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 10:41 ق.ظ

پنجاه هزار جلد کتاب هوش از سرم میبرد! ... این مرد نه چندان پیر را بین آن همه کتاب در حال نوشتن تجسم و فکر میکنم آیا خدای ادبیات میتواند نیرومندترین خدای جهان باشد؟!

سلام
مشخص است که صابون اسباب‌کشی به تنش نخورده بوده است
اگر بخواهیم به سبک قدیم به خدایان و مقایسه آنها بپردازیم باید گفت که شاید الان خدای پول قوی‌تر باشد. در واقع این را بر اساس تعداد جمعیت پیروانش می‌گویم

ماهور جمعه 7 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 09:29 ب.ظ

سلام
با یاداوری شما سری به این پست زدم

به زندگی و شخصیتش چقدر غبطه خوردم
ایول بهش
گورستان پراگ رو سفارش دادم بعد از وجدان زنو شروعش میکنم

سلام
هم ایول به شما و هم به ایشون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد