میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

انتخاب کتاب‌های بعدی

نوبت به نویسندگان اسپانیایی‌زبان‌ رسید. گزینه‌های انتخابات را در دو گروه قرار داده‌ام: گروه اول سه کتاب از سه نویسنده اسپانیایی است و در گروه دوم نیز به سراغ آمریکای جنوبی و کشور آرژانتین خواهیم رفت.  

برای اینکه در فضای درستی قرار بگیرید فرض کنید در مکانی قرنطینه شده‌اید (البته بلا به دور) و در آن مکان این کتاب‌ها موجود است. کدام دو کتاب (از هر گروه یک کتاب) را برای خواندن یا بازخوانی انتخاب می‌کنید؟ یا فرض کنید دوست شما در چنین وضعیتی قرار گرفته است و از شما نظر خواسته است؛ کدام دو کتاب را با توجه به توضیحاتی که من آورده‌ام و یا بررسی‌های بیشتر توصیه می‌کنید:

گروه اول اسپانیا

1) هابیل و چند داستان دیگر – میگل د اونامونو

این کتاب مجموعه سه داستان از نویسنده و فیلسوف مشهور اسپانیایی میگوئل دو اونامونو (1864 – 1936) است. این سه داستان «هابیل»، «مرد مردستان» و «قدیس مانوئل، نیکوکار شهید» هستند که در هر کدام به یکی از مقولات حسادت، عشق و ایمان می‌پردازد. اونامونو در اوایل دوران فرانکو در حصر خانگی از دنیا رفت. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 3.96 است.

2) وقت سکوت – لوئیس مارتین سانتوس

مارتین سانتوس (1924 – 1964) نویسنده و روانپزشک اسپانیایی را آغازگر انقلاب تکنیکی در رمان اجتماعی اسپانیا در دهه 60 دانسته‌اند. او عضو حزب سوسیالیست کارگری بود و در دوران فرانکو چند نوبت به زندان افتاد. این کتاب در سال 1960 نوشته و دو سال بعد منتشر شد اما اولین نسخه بدون سانسور آن در سال 1981 به چاپ رسید. نویسنده در چهل سالگی در اثر سانحه رانندگی فوت کرد.   نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 3.74 است.

3) لولی خیگانته – آنتونیو سولر

آنتونیو سولر، روزنامه‌نگار و نویسنده معاصر اسپانیایی متولد سال 1956 است. این داستان با نام اصلی «مسیر انگلیسی‌ها» در سال 2004 منتشر شده است. بر اساس این داستان و فیلمنامه‌ای که خود نویسنده نگاشته است فیلمی به کارگردانی آنتونیو باندراس با عنوان «باران تابستانی» در سال 2006 ساخته شد. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 3.41 است.  

گروه دوم آرژانتین

1) ابداع مورل – آدولفو بیوئی کاسارس

کاسارس (1914 – 1999) در خانواده‌ای مرفه به دنیا آمد. خیلی زود و در اوایل دهه 1930 دست به قلم شد و در این مسیر همراهی بورخس را با خود داشت. مشهورترین اثر او ابداع مورل (1940) با پیشگفتاری از بورخس منتشر شد. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4.05 است.

2) ساما – آنتونیو دی بندتو

دی بندتو (1922 – 1986) از نویسندگان معروف در آرژانتین است اما شاید به دلیل ترجمه نشدن آثارش به انگلیسی در نقاط دیگر چندان شناخته شده نیست. مشهورترین اثر او ساما (1956) است که به فاصله تقریباً 60 سال به انگلیسی ترجمه و چاپ شده است. یک سال پس از این اتفاق فیلمی بر اساس این داستان در آرژانتین ساخته شد. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4.01 است.

3) نفرین ابدی بر خواننده این برگ‌ها – مانوئل پوئیگ

خوان مانوئل پوئیگ دیدونه (1932 – 1990) ابتدا در رشته فلسفه و سپس در کارگردانی سینما به تحصیل پرداخت. او به چار زبان تسلط داشت و به سه زبان نویسندگی را تجربه کرده است و از قضا این کتاب را به انگلیسی نگاشته است. ظاهراً کل داستان دیالوگی بین دو نفر است. او در اثر عارضه قلبی از دنیا رفت. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 3.52 است.

.............................

پ ن 1: بعد از طی شدن دوران قرنطینه به سر کار بازگشتم و باصطلاح سال جدید را از دیروز آغاز کردم.

پ ن 2: کتاب بعدی که در موردش خواهم نوشت «آبی‌تر از گناه» اثر محمد حسینی خواهد بود.

پ ن 3: این مطلب عکس دارد اما امروز نرم‌افزاری که عکس را باید آپلود کند تصمیم گرفته که نکند! حالا ایشالا بعداً عکس را اضافه می‌کنم. 

 


نظرات 17 + ارسال نظر
مدادسیاه سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 09:28 ب.ظ

خوشبختانه جز اولی بقیه را خوانده ام و می توانم با وجدان آسوده به وقت سکوت و نفرین ابدی رای بدهم.

سلام بر مداد گرامی
ممنون که با قدرت چراغ اول را روشن کردی. چند صفحه از وقت سکوت را در دوران خانه نشینی خواندم و شاید چون شرایط ذهنی اجازه تمرکز نمی داد مرا جذب نکرد ولی با توجه به شنیده ها در انتخابات گذاشتم تا اگر انتخاب شد با نیروی بیشتری به سراغش بروم.
......
وقت سکوت ۱
نفرین ابدی ۱

ماهور چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 09:25 ب.ظ

سلام
ممنون که متنبه شدید و انتخابات حذف نشد
از گروه یک من وقت سکوت رو دارم و همونو انتخاب میکنم هر چند که اینطور که شنیدم و جستجو کردم کتاب سخت خوانیست.

از گروه دوم ابداع مورل رو انتخاب کردم ظاهرا خیلی هم کم حجم هست

ممنون از شما

سلام
زمان مثل برق و باد می‌گذرد و از فرصت‌ها برای متنبه شدن باید استفاده کرد
خدا به دادمان برسد اگر سخت‌خوان باشد که هست
ممنون از رای
...............
وقت سکوت 2
ابداع مورل 1

مهدخت چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:10 ب.ظ

سلام.

با اختلاف: وقت سکوت.

سلام
ممنون از رای شما
...........
وقت سکوت 3

مارسی پنج‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 03:49 ب.ظ

از گروه اول اسپانیا= گزینه ی اول
از گروه دوم آرژانتین = گزینه ی دوم ( ۱ و ۳ هم رای بیارن میتونم بخونمشون)

سلام بر مارسی
ممنون از رای شما
هابیل ۱
ساما ۱

بندباز پنج‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:02 ب.ظ https://dbandbaz.blogfa.com/

درود بر میله عزیز
خوشحال شدم خبر سلامتی تون رو اینجا دیدم. انشالله هر چه زودتر به روزهای پرتوان و انرژی قبل برگردید.

از گروه اول: لولی خیگانته
از گروه دوم: ساما

پیکوفایل هم چند روزی ست اجازه آپلود عکس نمیده. گمونم سرورش پر شده!

سلام بر بندباز گرامی
ممنون رفیق. امیدوارم همه به نحو معجزه آسایی از این موج جدید به سلامت گذر کنیم. هر چند گندم از گندم بروید جو ز جو ولی به هر حال امید چیز خوبیه
پیکو فایل بالاخره دیروز به من اجازه آپلود داد و عکس را گذاشتم. خوشی های کوچک همینهاست آپلود شدن بعد از چند روز مشدن
ممنون از رای
......
لولی خیگانته ۱
ساما ۲

سعید جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 12:42 ق.ظ

سلام بر حاج حسین عزیز
اقا به احترام بورخس هم شده، ابداع مورل بیوئی.

سلام سعید جان
بله واقعا احترام بزرگان واجب است
ممنون از رای
........
ابداع مورل ۲

مهرداد جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 04:05 ب.ظ http://Ketabnameh.blogsky.com

سلام
چه خوب که سلامتی.خداروشکر
امیدوارم بعد از روزهای خانه نشینی سرکار خوش بگذرد.
به من که نه تنها این روزها سرکار خوش نمی گذرد بلکه با این مریضی،سرکار کابوس وار هم هست، تازه قدر همکارم که این روزها نیست را می دانم که اگر بود و در آی سی یو نبود من الان در قرنطینه بودم. البته ایشان خونریزی مغزی کرده و کرونا نداشت. امیدوارم زودتر سلامتی اش را به دست آورد.
اما رای:
گزینه اول وقت سکوت
گزینه دوم هم ابداع مورل. آن هم به این دلیل که کاسارس جان احساس نکند نقشش در چند انتخابات اخیر مشابه نقش محسن رضایی شده است.
سلامت باشی

سلام
خیلی دارد خوش می‌گذرد
نامردها نگذاشتند که چند روزی پشت میز استراحت کنیم! دو تا هندوانه گذاشتند زیر بغل‌مان و مرا فرستادند به اداره‌ای تازه تاسیس که قرار است به جای بقیه آنجا بجنگند! فعلاً هم من تنها پرسنل آن اداره هستم از چپ و راست دارند بهم حمله می‌کنند خیلی خوش می‌گذره.
امیدوارم که دوست شما هم صحیح و سالم به آغوش خانواده بازگردد.

ممنون از رای شما و بخصوص توجهی که به پیشینه انتخابات در اینجا داری! پوییگ هم دست کمی از کاسارس ندارد
.............
وقت سکوت 4
ایداع مورل 3

ارش میرزایی جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 05:35 ب.ظ

گروه اول شناخت زیادی ندارم ولی با توجه به رای های قبلی گزینه ی دوم انتخاب من هست و برای گروه دوم هم گزینه ی دوم

سلام دوست عزیز
ممنون از رای و شرکت در انتخاب
.........
وقت سکوت 5
ساما 3

زهرا محمودی شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 06:20 ب.ظ http://www.mashghemodara.blogfa.com

سلام و ارادت!
انتخابات شما که شروع می‌شود عذاب وجدان می‌گیرم که فرصت می‌کنم در هم‌خوانی همراه شوم یا نه! چندباری آمدم پای صندوق و رای نداده رفتم!
ولی به هر حال این بار خودم را مجاب کردم که باشم، حتی نصفه‌نیمه!
گزینه اول وقت سکوت
گزینه دوم هم ابداع مورل

سلام
بر این احساسات باید غلبه کرد به هر حال هر کاری بکنیم تعداد کتابهای نخوانده آنقدر زیاد هست که ...! باصطلاح همانند آب دریا است که باید به قدر وسع از آن چشید
ممنون از رای شما
.....................
وقت سکوت 6
ابداع مورل 4

آریا دوشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 12:23 ق.ظ

حتما ابداع مورل...

سلام دوست عزیز
ممنون از رای شما
....
ابداع مورل 5

محسن مهدی بهشت دوشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:15 ب.ظ https://ketabamoon.blogsky.com/

من این روزهها درگیر برگردانهای مریوان حلبچه ای هستم.
من قبلن هم شاید گفتم و یادم نیست، وقتی میرم توی کتابفروشی که کتابی بخرم اول اسم مترجمش رو نگاه می کنم. چیزی که خیلی اذیت میکنه اگر خوب نباشه.
حالا عرض کنم که اگر مریون اجازه بده و بخوام این کتابها رو بخونم، اول باید تضمین بدید که برگردانشون خوبه و بعدشم اول میرم سراغ کتابهای اسپانیا.

سلام محسن خان
اتفاقاً کتاب آخری که از ایشان معرفی کردید را سفارش دادم و در راه است
والله در مورد تضمین دادن چه بگویم من خودم هنوز نخوانده‌ام اما موقع خرید تلاش خودم را کرده‌ام که وقتی کتاب را دست بگیرم پشیمان نشوم پس تا حدودی کف مطالبات را پاس می‌کند.
سلامت باشید

خسرو سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 03:29 ب.ظ http://Treememories.ir

ساما و هابیل

سلام
ممنون از رای شما
......
هابیل 2
ساما 4

سحر سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 06:33 ب.ظ

فقط کتاب اونامونو را خوانده ام. کلا برخلاف آمریکای لاتینی ها، نویسندگان اسپانیایی را زیاد نخوانده ام. رای من:
خیگانته
ساما

سلام بر مترجم گرامی
من هم چندان با نویسندگان اسپانیایی آشنا نیستم.
ممنون از رای شما
..............
لولی خیگانته 2
ساما 5

مارسی سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 08:14 ب.ظ

سلام.تنها کتابی که در کتابخونم موجوده کتاب ساما هست.
و تنها کتابی که در کتابخونه شهر موجوده ابداع مورل هست
من ساما رو انتخاب میکنم

سلام مجدد بر مارسی
پس دو گزینه در میان آرژانتینی‌ها برایت موجود است و اتفاقاً این دو گزینه رقابت شانه به شانه‌ای دارند.
قبلاً رای شما برای ساما منظور شده است

مدادسیاه سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:21 ب.ظ

سلام
رای من وقت سکوت و ابداع مورل هست

سلام بر مداد گرامی
رای قبلی شما برای وقت سکوت و نفرین ابدی ثبت شده است. آیا نفرین ابدی را به ابداع مورل تغییر بدهم؟
ارادتمندیم

اسماعیل بابایی چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 09:53 ق.ظ http://fala.blogsky.com

درود حسین آقا،
خدا رو شکر که خوبین.
از این کتاب ها فقط هابیل رو خونده ام، البته سال ها پیش و بعدش یکی از رفقا کتاب رو به امانت برد که برد!
فکر کنم نمره ای که به اش دادن منصفانه ست.
انتخاب هام:
لولی خیگانته
ابداع مورل

توضیحتون درباره ی کتاب آخر که دیالوگ بین دونفر هست برام جالبه؛ داستان کوتاه این شکلی خونده ام، رمان اما نه.

سلام قربان
ممنون از احوالپرسی شما
امان از امانت
دوست داشتم این مجموعه داستان را بخوانم اما به نظر می‌رسد که ماند برای نوبت بعد!
ممنون از رای شما
.............
لولی خیگانته 3
ابداع مورل 6

مارسی(جابر) شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 04:29 ب.ظ

آقا رای من همون قبلیه...
فکر کنم وقایع سال ۸۸ دوباره در حال رخ دادن هست...
دومی من نیستم


من در پس دادن رای هیچ خط قرمزی ندارم خیالت راحت باشد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد