میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

انتخابات کتاب‌های بعدی

بعد از خواندن چهار رمان از ادبیات آمریکا و تاثیری که بر بهبود فضای اجتماعی آن دیار گذاشتیم! حالا با عزمی جزم به سمت شرق متمایل می‌شویم تا ببینیم آنجا چه خبر بوده و چه خبر خواهد شد! اولین اثر کتابی است با عنوان «نگویید چیزی نداریم» اثر نویسنده چینی‌تبار کانادایی «مادلین تین» که داستانش ما را به فضای بعد از روی کار آمدن کمونیست‌ها و پس از آن دوران خوفناک انقلاب فرهنگی و نهایتاً میدان تیان‌آن‌من و... خواهد برد.

پس از چین به سراغ روسیه خواهیم رفت. چند گزینه برای این قسمت در نظر گرفته‌ام که اگر دوست داشتید به یکی از این گزینه‌ها رای بدهید. گزینه‌هایی که انتخاب کردم تقریباً کمتر شناخته‌شده هستند؛ گزینه‌هایی همانند «سوفیا پتروونا»، «روسلان وفادار»، «اومون را» و «یادداشت‌های شیطان».

پس از روسیه به اروپای شرقی خواهیم رفت. سه گزینه‌ای که برای این خطه در نظر گرفته شده از مجارستان و صربستان خواهد بود. از میان این گزینه‌ها هم اگر دوست داشتید به یک گزینه رای بدهید.

برای اینکه در فضای درستی قرار بگیرید فرض کنید در مکانی قرنطینه شده‌اید (البته بلا به دور) و در آن مکان این گزینه‌ها موجود است. با کمی تحقیق و بررسی کدام گزینه‌ها را برای خواندن یا بازخوانی انتخاب می‌کنید؟

متشکرم.

...........................................

ادبیات روسیه

1) یادداشت‌های شیطان – لیانید آندریف

آندریف (1871-1919) در مسکو و در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. او مدرک دکترای حقوق داشت اما از راه نویسندگی امرار معاش می‌کرد. او در دهه اول و دوم قرن بیستم با نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاهش به شهرت رسید و در سال 1918 نوشتن این اثر بلندپروازانه‌اش را آغاز کرد اما پیش از به پایان رساندن اثر در سال 1919 از دنیا رفت. مدتی بعد بعد ناشر تصمیم به انتشار کتاب گرفت؛ کتابی که یکی از مهمترین آثار نویسنده به حساب می‌آید. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 3.8 است.

2) سوفیا پتروونا – لیدیا چوکوفسکایا

این شاعر و نویسنده روس (1907-1996) در هلسینکی به دنیا آمد که در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه تزاری بود. همسرش از تصفیه شدگان در دوران استالین بود. این داستان هم به همین قضیه تصفیه‌ها ارتباط دارد و یکی از متقدمین در این حوزه به حساب می‌آید. اولین بار در سال 1965 منتشر شده است. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4 است.

3) روسلان وفادار – گئورگی ولادیموف

ولادیموف (1931-2003) در خارکف اوکراین متولد شد. مادرش مدتی در اردوگاه‌های اجباری زندانی بود. این داستان را در اوایل دهه 60 و در دوران اصلاحات خروشچف نوشت اما با توجه به ایراداتی که سردبیر مجله‌ای که قرار بود اثر در آن منتشر شود گرفت اقدام به بازنویسی آن کرد اما با اتمام دوره خروشچف، چاپ داستانی در مورد اردوگاه‌ها امکان‌پذیر نبود! نهایتاً نسخه بازنویسی شده سوم در اواسط دهه هفتاد در آلمان منتشر شد. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4.1 است.

4) اومون را – ویکتور پلوین

ویکتور پلوین (متولد 1962 در مسکو) فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق است. اولین مجموعه داستان او در اوایل دهه 90 منتشر و جوایزی را به خود اختصاص داد. اولین رمان او «اومون را» در سال 1993 منتشر و توجه منتقدین را به خود جلب کرد. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 3.9 است.

 

.................................................

گزینه‌های اروپای شرقی

1) خاکستر گرم – شاندور مارای

شاندور مارای (1900-1989) یکی از نویسندگان معروف مجارستانی محسوب می‌شود. جایی که او به دنیا آمد اکنون بخشی از خاک اسلواکی است و در زمان تولدش بخشی از امپراتوری اتریس-مجارستان بود. خاکستر گرم (با نام اصلی شمع‌ها تا انتها می‌سوزند) در سال 1942 منتشر و از مهمترین کارهای نویسنده به حساب می‌آید. او در سال 1948 مجبور به مهاجرت و تبعیدی خودخواسته شد.  نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4 است.

2) دفتر بزرگ– آگوتا کریستف

آگوتا کریستف (1935-2011) در مجارستان به دنیا آمد و در 21 سالگی به همراه همسر و فرزند 4ماهه‌اش از کشورش گریخت. بعد از چندسال کارگری نهایتاً پا به مسیر دیگری نهاد و با مطالعه زبان فرانسه کوشید وارد دنیای ادبیات شود. دفتر بزرگ جلد اول از یک سه‌گانه است که او به زبان فرانسه نگاشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4.2 است.

3) زندگی من – برانیسلاو نوشیچ

برانیسلاو نوشیچ (1864-1938) متولد بلگراد است و در زمان مرگ بک نویسنده اهل کشور یوگوسلاوی بود اما اکنون یکی از نویسندگان صربستان محسوب می‌شود. عمده شهرت او به واسطه داستان‌های کوتاه طنزی است که از او برجای مانده است. این کتاب خودزندگینامه‌ایست که او به زبان طنز کمی قبل از مرگ خود نگاشته است. نمره کاربران به این کتاب در سایت گودریدز 4.3 است.

 

.............................

پ ن 1: همین معرفی‌های کوتاه از نویسندگان شرق نشان می‌دهد چرا برخی سیاسیون بر نگاه به شرق تأکید می‌کنند! شاید یکجور احساس خویشاوندی با حاکمان آن دیار دارند. اما به هر جهت برای ما مردم عادی هم نگاه به ادبیات شرق واجب است؛ ما به مراتب احساس خویشاوندی بیشتری با شخصیت‌های این داستانها خواهیم داشت.  

 


نظرات 14 + ارسال نظر
مارسی شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 10:13 ب.ظ

روسلان وفادار
دفتر بزرگ

از ۷ کتاب که برای رای گیری هست ۵ تاشو میتونم تهیه کنم.خیلی فرق نمیکنه کدوم رای بیاره
ولی جالب میشه از هر گروه گزینه ی اول انتخاب بشه تا نتونم همراه باشم

سلام
بسیار عالی است که اکثریت گزینه‌ها در دسترس هست
امیدوارم که آنطور نشود
ممنون از رای شما
....................................
روسلان وفادار 1
دفتر بزرگ 1

سینا شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 11:39 ب.ظ

روسلان وفادار

سلام
ممنون از رای شما
.........................
روسلان وفادار 2

مهرداد یکشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 02:29 ب.ظ http://ketabnameh.blogsky.com

سلام
من با تبر نقد آمدم:))
آقا این چه انتخابات کتاب بعدی ا‌ست که کتاب بعدی‌اش از پیش انتخاب شده در واقع باید گفت این انتخابات کتاب بعد از بعدی است نه کتاب بعدی

پس "نگویید چیزی نداریم" را می خوانی.چه خوب. من هم بخاطر خانم مترجم دوست دارم این کتاب را بخوانم اما خب چون دلیلم برای خواندن آن کتاب صرفاً همین بوده و از طرفی این کتاب را هم در خانه ندارم فعلا بیخیالش میشوم. البته طبق نظر این نویسنده نمی‌گویم چیزی ندارم و میگوم حداقل طاقت مرگ و زندگی را دارم و در اسرع وقت به سراغ آن اثر خواهم رفت و درباره این کتاب هم فعلا به یادداشت جناب ویراستار بسنده خواهم کرد. تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.

اما انتخابات، فارغ از تخلفت در آن شرکت می‌کنم.
من اینروزها در سرزمین روس‌ها مهمان جناب فیودور میخایلوویچ هستم و ایشان خدمت شما سلام می رسانند و می گویند این رسمش نیست، مدتهاست که به ما سر نمی زنید نکند این نویسندگان جدید روس دلتان را برده‌اند؟ .
درباره همه گزینه ها خواندم و از بین روس ها بدون شک انتخابم "یادداشت های شیطان" خواهد بود اما به نظرم خواندن اومون را هم می تواند جالب باشد.
از بین گزینه های اروپای شرقی هم هرچند کتاب خاکستر گرم مرا به یاد خاطره خوانش شیرین شوایک می اندازد اما گزینه انتخابی‌ام دفتر بزرگ خواهد بود.

سلام
من استقبال می‌کنم
چون سفید بینوا (آخرین منتخب انتخابات قبل) به پایان رسیده و در حال نوشتن مطلبش هستم لاجرم تا مشخص شدن نتیجه انتخابات یک گپی به وجود می‌آمد که دیدم بهترین زمان برای رفتن به سراغ کتابی است که تقریباً چهار سال قبل خوانده بودم اما تازه چاپ شده است! بدین ترتیب از آمریکای شمالی به چین آمدم (همانطور که والدین نویسنده از چین به آمریکای شمالی رفتند!) و خیلی هم تناسب داشت با انتخابات که روسیه بود و بعد اروپای شرقی
....
مطلب همیشه شوهر را خواندم خواهم آمد مجدد.
راستش تا قبل از منتشر کردن این مطلب انتخاباتی یک گزینه از جناب داستایوسکی در بین گزینه‌ها بود (بیچارگان) و در متن هم اشاره کرده بودم که امیدوارم شهرت ایشان سبب نشود که باقی گزینه‌ها دیده نشود. درست در آخرین لحظات دیدم امکان ندارد که این اتفاق رخ ندهد! پس ایشان را از لیست خارج کردم و ایشان را گذاشتم برای زمان‌های انتصابات

ممنون از رای
........................
یادداشتهای شیطان 1
دفتر بزرگ 2

ماهور دوشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 08:38 ق.ظ

سلام
یادداشتهای شیطان الان ناتمومه؟
من انتخابم اومون را هست که پی دی افشو دارم و کتاب کم حجمی هم هست.
البته روسلانو رو هم دارم و هم اونم همین تعداد صفحه است.
دفتر بزرگ یک جلد از سه جلده؟ یعنی سه تاش قراره خونده بشه ؟ همینو انتخاب میکنم
پس کتاب بعدی کتاب نگویید چیزی نداریم هست
چه عالی حتما با وبلاگ میخونمش
هیو رو دارم میخونم امیدوارم قبل از مطلب شما تموم شه.
ممنون.

سلام
بله ناتمام مانده است اما برخی دوستان که خوانده‌اند می‌گویند داستان به جایی رسانده شده که همانجا پایان خوب و شاید بهترین پایان ممکن بوده است. مورد توجه قرار گرفتن اثر و ترجمه به زبانهای مختلف گواهی بر این مدعاست.
در مورد دفتر بزرگ فعلاً قرار نیست هر سه خوانده شود. فعلاً همین است و بس. تا ببینیم چه خواهد شد.
من هنوز نوشتن در مورد سفید بینوا را شروع نکرده‌ام و مدام عقب میفتد! حتماً خواهید رسید.
نگویید چیزی نداریم را شروع کرده‌ام و کتابی است که مخاطبان حتماً دوستش خواهند داشت.
ممنون از رای شما
اگر درست محاسبه کرده باشم البته
.....................
اومون را 1
دفتر بزرگ 3

زهرا محمودی دوشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 06:40 ب.ظ http://www.mashghemodara.blogfa.com

سلام
امیدوارم دوباره بتونم همراه بشم و در کنار دوستان کتاب انتخابی رو بخونم. ادبیات روسیه رو دوست دارم و خیلی فرقی ندارند ولی باید یک گزینه رو انتخاب کنم.
انتخابم یادداشت‌های شیطان و دفتر بزرگ

سلام
امیدوارم اینگونه بشود
ممنون از رای شما
........................
یادداشتهای شیطان 2
دفتر بزرگ 4

ارش میرزایی چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 09:34 ب.ظ

سلام...
من رای اولم به کتاب دفتر بزرگ هست که خودم خوندمش و دوست دارم نقد شمارو ببینم شایدم دوباره بعد چند سال بخونمش
رای بعدی هم دوست داشتم نشر چشمه باشه ولی دوستام گفتند ترجمه بسیار بدی داره
از بین گزینه ی ۱ ۲ ۳ به کتابی رای میدم که امتیازش بیشتره یعنی ۴/۱ گئورگی ولادیموف

سلام
ممنون از رای شما و دلایلی که بیان کردید
.........
روسلان وفادار 3
دفتر بزرگ 5

قندک میرزا پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 04:26 ب.ظ http://rahimtaefe.bogfa.com

سلام و هزاران درود بر حسین عزیز دوست وبلاگی قدیمی
خیلی وقته که کتاب نمی خونم والان در این پست شما احساس بی سوادی محض می کنم
خوشا به حالتون

سلام دوست عزیز
در این روزهای تیره و تار تشویق کردن به کتابخوانی و ... آسان نیست اما خب هیچگاه دیر نیست به نظرم آستین را بالا بزنید و از همین انتخابات وارد صحنه بشوید
باور کن

مدادسیاه پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 04:43 ب.ظ

روسلان وفادار و دفتر بزرگ با این توضیح که دفتر بزرگ به زبان فرانسه است. و دو کتاب بعدی اش به جالبی اولی نیستند.

سلام
خب خیالم راحت شد! چون اون دوتای دیگه رو به هر دلیلی آن زمان به کتابخانه اضافه نکردم
ممنون از رای
روسلان وفادار ۴
دفتر بزرگ ۶

سحر شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 05:39 ب.ظ

چند وقته رای ندادم!

آرای من سوفیا پتروونا و دفتر بزرگ

سلام

واقعاً آیا دوستانی که رای نمی‌دهند انگشتانشان درد نمی‌گیرد!؟
ممنون
.................
سوفیا پترونا 1
دفتر بزرگ 7

میله بدون پرچم سه‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 10:36 ق.ظ

به دعوت یکی از دوستان خودم هم رای می‌دهم!
در میان گزینه‌های روس واقعاً تفاوت آشکاری حس نمی‌کنم... سوفیا پترونا و روسلان وفادار به گمانم با تجربه‌های زیسته‌ی ما همخوانی‌هایی داشته باشند و از این نظر دوست دارم بخوانم آنها را ... ویکتور پلوین را باید بشناسم و با نویسندگان جدید روس آشنا بشوم... این هم امر واجبی است. اما رایم به یادداشتهای شیطان تعلق می‌گیرد.
در میان گزینه‌های اروپای شرقی... دفتر بزرگ پیشی گرفته است درحالیکه خودم ترجیح می‌دهم دو گزینه دیگر را که مدتهاست در کتابخانه منتظر مانده‌اند را بخوانم! مقداری از زندگی من را موقع خریدن آن خوانده بودم که زبان طنزی داشت و دوستش داشتم. از نوشیچ و مارای کتابهای دیگری در کتابخانه دارم پس نوبت آنهاست! رای من زندگی من است.

سلام دوست عزیز!

یادداشتهای شیطان 3
زندگی من 1

اسماعیل بابایی چهارشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 12:14 ب.ظ http://fala.blogsky.com

درود حسین آقا!
راستش این پست خیلی هیجان زده ام کرد. کلا تمایلم به کم تر شناخته شده ها بیش تره. سپاس بابت این حرکتتون.
پیشنهاد من روسلان وفادار هست.

سلام بر دوست دبیر من
ممنون از رای شما
...........
روسلان وفادار 5

سعید پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 10:41 ق.ظ

سلام آقا حسین
نظر بنده با زندگی من است.
شما فروشگاه کتاب‌های دست دوم در زمینه رمان در تهران می‌شناسید؟ کتاب‌ها گران شده و برخی از آنها هم در کتابخانه نیست.
ممنون

سلام دوست عزیز
والله قدیمها که دانشجو بودم گذرم زیاد می‌افتاد به دست دوم فروشهای میدان و خیابان انقلاب... آن زمان که خیلی خوب بود الان را نمی‌دانم! یک دور که آنجاها را بچرخید و بپرسید چندتا از بهترین‌هایش را خواهید دید.
دست دوم فروش های اینترنتی هم هستند که من یکی دو بار در آنها چرخی زده‌ام که قیمتهایشان چندان تفاوتی با کتاب نو ندارند!
...
ممنون از رای شما
زندگی من 2

فرشته یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 03:14 ب.ظ

سلام
کتاب خونه نزدیک خونه ی ما روسلان وفادار رو داره.
اگه برم جلوتر اون کتابخونه دفتر بزرگ رو هم داره.بریم ببینیم چی میشه

سلام دوست عزیز
بچه‌های صندوق رای ما هر اظهار نظری را ممکن است رای تلقی کنند! نیت شما برای رفتن به کتابخانه که جای خود دارد و باصطلاح اصل رای است. ممنون از رای شما
....
روسلان وفادار 6
دفتر بزرگ 8

مهرداد یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 12:44 ب.ظ http://ketabnameh.blogsky.com

سلام
من دیگر امیدم را برای شرکت در انتخابات کتابی هم از دست داده ام و دیگر سالهاست چیزی که میخواهم از صندوق در نمی‌آید. این بار هم که داستایفسکی ما در آخرین لحظات توسط شما رد صلاحیت شد. یاداشتهای شیطان هم که رای نیاورد و دفتر بزرگ را هم که فقط برا اینکه برگه سفید در صندوق بیندازم نامش رانوشتم که با همین خبط به انتخابش کمک کردم
پس همچنان دل به انتصاباتت می بندم و بیچارگان، شیاطین،جنگ و صلح، جزء از کل، کلیدر، بارهستی، صد سال تنهایی و آثار کالوینو را در این قسمت ماجرا می بینم باشد که رستگار شوید.

سلام
یادم باشد موقع انتصابات باهات مشورت کنم
نظراتت قابل تامل است.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد