میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

سوزنبان خوان خوسه آرئولا


 

آرئولا نویسنده ای مکزیکی است که کار چندانی از او در ایران منتشر نشده است یا بهتر بگویم من ندیده ام!! البته در فضای مجازی جستجویی انجام دادم ولی باز چیز چندانی نبود. این داستان کوتاه را من در شماره 52 نشریه کیان و با ترجمه عبدالله کوثری دیده ام. گویا همین داستان با ترجمه دیگری در کتاب "از فراسوی آئینه ها: داستانهای کوتاه آمریکای لاتین" از سوی نشر آبی در سال 1381 منتشر شده است.

در اشاراتی که نشریه کیان (از سوی مترجم) در مورد این نویسنده نوشته است می خوانیم : مهمترین ویژگی آثار آرئولا طنز و خوش طبعی اوست. او بیش از هر چیز مشتاق آن است که مواعید تحقق نیافته تکنولوژی مدرن و فراورده های فرعی هول آور آن را دست بیاندازد. از این حیث , آرئولا , کافکایی است خوش طبعتر و با زبانی گزنده تر. داستان کوتاه سوزنبان از نوشته هایی است که ویژگی کار آرئولا را به خوبی نشان می دهد. برخی آن را سر به سر گذاشتن با راه آهن مکزیک شمرده اند و برخی انتقاد از کل جامعه مکزیک. داستان می تواند هردوی اینها می باشد, علاوه بر آن می تواند تمثیلی از جامعه ای با تکنولوژی مدرن را تصویر کند و بسا که کل عالم را; عالمی که در آن هر کاری در نهایت به دست کارگزاران فرودست, خدایانی دون پایه , به انجام می رسد.

من فضای این داستان را تا حدودی با وضعیت خودمان نزدیک دیدم. امیدوارم گوش کنید و لذت ببرید. دریافت فایل

***

تاریخ خوانی ما به کجا رسید؟

اول این که این طرح روزی نیم ساعت جدی است و به قرار حداقل پنج شش نفری هستیم... گفتم جدی بودنش را تکرار کنم که اگر دیدید چند روزی حرفش در پست ها نبود , دوستان در پی یافتن کتاب ها بودند و بررسی و تحقیق, و اتفاقاً در کامنتدونی بحثش گرم بود و...

قرار بود در مورد گزینه ها کمی بیشتر تحقیق کنیم. من اینجا لینکهایی قرار می دهم که کلیاتی در مورد گزینه ها بدانیم و خوب انتخاب کنیم. البته به واقع هر چهار کتاب فعلی , ارزشمند هستند.

الف) مقاومت شکننده (تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی) اثر جان فوران

اینجا و اینجا و اینجا  را نگاه کنید.

ب) ایران بین دو انقلاب  اثر یرواند آبراهامیان

اینجا و اینجا و اینجا را نگاه کنید. (بیشتر مطالب موجود در فضای مجازی نقدهایی است از جانب سازمان ها و محافل رسمی به این کتاب )

ج) تاریخ ایران مدرن  اثر یرواند آبراهامیان

اینجا و اینجا و اینجا را نگاه کنید.

د) مشروطه ایرانی  اثر ماشالله آجودانی

اینجا و اینجا و اینجا را نگاه کنید.

حالا در ادامه منتظر نظرات دوستان هستم.

***

پ ن 1: مطالب بعدی به ترتیب : خوشه های نگون بختی, آیا آدم مصنوعی ها...., خسرو شیرین کش , درخت انجیر معابد خواهد بود. از کتاب صوتی یا گویا هم غافل نخواهم شد. 

پ ن 2: در وبلاگ لذت متن هم خانم مسلمی فایل یک داستان صوتی دیگر را قرار داده اند: مرثیه اثر یاسوناری کاواباتا ... اینجا

نظرات 19 + ارسال نظر
نیکادل یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:47 ب.ظ http://aftabsookhte.persianblog.ir

سلام بر میله بدون پرچم
بابا داستان کوتاه!!! بابا فایل صوتی!!!
چه نهضتی راه انداختین در این چند صباح بی اینترنتی ما.
ولی خدائیش اغلب ما توی این مملکت حکم مسافران شهر ت را داریم با همان توصیفات سوزنبان کذایی!
.
در مورد کتاب تاریخی از اولم اعلام کردم که هستم. ولی نمی دونم رای ام کدوم باشه!!
.
در ضمن می بینم که پیشنهاد جریمه نیکادل با اکثریت آرا به تصویب میرسه ای خدا!!!!!!!!!!! یه نفرم به فکر ابستراکسیونی چیزی نیفتاد که جریمه ما رای نیاره؟ باشه آنا جونم باشه میله جان بلاخره بی اینترنتی شتریه که دم خونه هر ایرانی ای می شینه. حکایت ما باشد تا آن زمان دگر

سلام بر نیکادل افلاطونی
از صدای آدم که تعریف کنند آدم جوگیر میشه و انقلاب و نهضت و جنبش و ...
.
آخرش هم همه قاط می زنیم که کجا می خواستیم بریم!
.
عجالتاً به کتابفروشی های سر راه یه سر بزن و از اون آقاهه که اطلاعات خوبی داره بپرس ببین کدومش پیدا میشه و اینا ... (هر 4 تا رو احتمالاً خواهیم خواند چون کتابهای خوبی هستند)
.
والله نیاز به اکثریت و اینا نداشت این یه حکم ولایی وبلاگی است. حالا اون کتاب مارسل پروست (با اون تعداد و حجم!!) را می شود درش تجدید نظر کرد... عجالتاً یه داستان کوتاه پیدا کنید و بخوانید و فایل صوتی و این برنامه ها و... تا آن زمان دگر!

فرواک یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:41 ب.ظ http://www.farvak.persianblog.ir

سلام.
اول از شما و کلیه کسانی که به کتابم رای دادند سپاسگزارم. این باعث خوش‌حالی من است.
دوم درباره‌ی کتاب‌های تاریخ هم نظر من مثبت است حالا هر کدام که شد فرقی نمی‌کند.
سوم داستان صوتی را گوش دادم. متشکرم بابت زحمتی که می‌کشید. من به اندازه‌ی موهای سرم سفر با قطار داشته‌ام و توی این سفرها گاه اتفاقات تلخ و گاه شیرین رخ داده. همسفران وراج‌ِ. ساکت. مبهوت.خسته و غرق خواب و نوزادان بی‌تاب. کلا این داستان با دوره‌ی ما تطابق دارد. چونکه همیشه در سفر با قطار باید منتظر اتفاقات غیر منتظره بود.
البته الان دیگه قطار پردیس و تندرو هست که بهتر از قبلی‌هاست.
در متن داستان جایی که سوزن‌بان می گفت مسافران را برای دیدن مناظر پانزده دقیقه‌ای پیاده می‌کنند یاد زمستانی افتادم که شب قطار برای نماز نگه داشت و من در برهوتی از قطار جا ماندم.

سلام
خواهش می کنم... من الان از یک سوم هم رد شدم!
در مورد تاریخ هم دسترسی های خودتان را چک کنید (زیرزمین و ... )
سفر با قطار خوبه... من هم زمان خدمت (قابل توجه ققنوس) زیاد تجربه کردم... یکی از بزرگان هم در خصوص ارجحیت راه آهن به چیزهای دیگر سخن حکیمانه ای گفتند
اما عجب خاطره ای بود آن جا ماندن چه قدر معطل شدید تا قطار بعدی بیاد؟!!

لیلی یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:37 ب.ظ

کلا آقای عبدالله کوثری می دونه روی چه چیزهایی دست بذاره در ترجمه... فردا دانلود می کنم و می نگوشم و حتما خبرشو در وبم میگذارم... مرسی زحمت کشیدید... در مورد تاریخ خوانی من نیستم... یکم این شکلی میشم از تاریخ ایران همون دو واحد انقلاب اسلامی و ریشه های آن که با نمره 10.25 پاس کردم برای هفتاد پشتم بس بود...

سلام بر همراه گویا
بله ایشان مترجم قابلی هستند و به قول یکی از دوستان ترجمه های ایشان را می شود چشم بسته خرید
...
اشکالی ندارد اما سعی کنید پاورقی های کوتاهی که در مورد تاریخ خواهیم داشت را بخوانید قول می دهم امتحان و نمره و اینا در کار نباشه
حالا شاید با این پاورقی ها زهر اون خزعبلات مسموم از تنمان و تنتان خارج شود...
راستی فایل جدید صوتی تان را اینجا لینک می گذارم.
ممنون

فرواک دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:44 ق.ظ http://www.farvak.persianblog.ir

سلام دوباره.
تقریبا دو ساعتی اونجا موندم. داخل ایستگاه از او ن بخاری های غول‌پیکر گازوئیلی گذاشته بودند که از فرط سرما نمی‌شد از کنارش جم خورد. ( یادش بخیر یه زمان‌هایی برفها میامد ها؟!) قطار بعدی که اومد واسه زنجان بود. چاره‌ای نداشتم. سوار شدم و از زنجان به اون ور رو با اتوبوس رفتم و یک هفته فرجه‌ای که برا امتحانا داشتم با سرماخوردگی شدیدم کوفتم شد.

سلام
اوووه این خاطره مربوط به زمانی بود که برف میومد!!!؟؟؟ منم یه چیزایی یادم میاد یادش به خیر

حسین(گیلانی) دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:31 ق.ظ http://www.halachin.blogfa.com

سلام دوست بزرگوار.
اولا بابت کتاب صوتی ممنون.

و اما تاریخ:
البته که هر چهارتا واجبه.
من گمان می کنم کتاب ها رو با توجه به موضوع و محدوده تاریخی به ترتیب زیر بخونیم بهتر باشه:
1.مقاومت شکننده
2.مشروطه ایرانی
3.ایران بین دو انقلاب
4.تاریخ ایران مدرن

البته کماکان منتظر نظر دوستان هستم.

سلام حسین جان
با نظرت و ترتیب آن موافقم ... و به خصوص وجوب هر چهارتا
من هم منتظر دوستان دیگر هستم
ممنون

لیلی دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:17 ب.ظ http://lilymoslemi.blogfa.com

این فرواک همشهری مائه حسین اقا؟ گفتم اگر ترک هستن سلام عرض الئیم خدمتینه

سلام
بله خانم اولدوز طوفانی از اسمشان مشخص است ذهن آدم صاف میره سراغ قصه های صمد بهرنگی ; "اولدوز و عروسک سخنگو" و "اولدوز و کلاغ ها" و...

فانی دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:06 ب.ظ http://oldmidwife.persianblog.ir

سلام.خسته نباشید.داستان سلینجر رو دیشب خوندم.متشکرم که برام فرستادید.جالب بود.

سلام
سلامت باشید
خوندید یا گوش کردید؟

فانی دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:11 ب.ظ http://oldmidwife.persianblog.ir

خاک عالم بر سرم!شما خوندید من گوش دادم!حالا هی منت بذارید!!!

سلام
ببخشید حواسم به اون عقربه نبود

آنا سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:50 ق.ظ http://www.royayetafavot.blogfa.com

۱.امیدوارم بعد این رای گیری هرچه زودتر خوندن کتاب شروع بشه
۲.چقدر باید اینجا و اینجا و اینجا بخوانیم ........من که نخواندم
۳. آقامون گفتن همه شون خوبه...فرق نمی کنه کدوم رو اول شروع کنید

سلام
1- در پست بعدی که فردا یا پس فردا خواهم گذاشت شروعش را اعلام می کنیم...
2- ممنون از صداقتتون
3- سلام برسانید

آرش کیانی مدیر وبلاگ روشنگری سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:13 ب.ظ http://roshangari2.persianblog.ir/

با سلام خدمت همراه دیرینه مان آقای حسین
ضمن عرض تسلیت به جهت درگذشت راهبربزگوارمان مهندس سحابی وشهادت فاطمه وار دختر مظلومشان
وشهادت ققنوس گونه ی صابرعزیز
وبلاگ روشنگری مدت هاست که پس از فیلتر های متعدد در آدرسی جدید در حال انتشار بوده وبا افتخار وبلاگ وزین تان همچنان در لیست لینک هامان قرار دارد.
لطفا با اصلاح آدرس جدید وبلاگ روشنگری چون گذشته یاریگرمان باشید.
آرزومندیم ضمن ارائه نظرتان پیرامون این حقیقت تلخ در راستای روشنگری با انتشار آن یاریگرمان باشید. امید است بتوانیم به یاری روشنگرانی چون شما بزرگواران گامی موثر در راستای آگاهی بخشی برداریم.
با سپاس بیکران
آرش کیانی مدیر وبلاگ روشنگری

سلام
من البته رسماً بدون پرچم هستم!! ولیکن به کسانی که برای این مرزوبوم تلاش می کنند احترام قایلم و کلاهم را برمی دارم.
مطمئن نیستم فاطمه چنین وضعی برایش پدید آمده باشد که برای هاله پیش آمد لذا "شهادت فاطمه وار" اجر ایشان را کاهش می دهد و البته به واقعه ای مشکوک از لحاظ تاریخی و مهلک از لحاظ تفرقه برانگیزی ,دامن می زند و... و لذا با مسلک و مرام آن بزرگ که اهمیت همبستگی ملی است شدیداً در تناقض می باشد. لذا مجدداً به خودم و دوستان تاکید می کنم که در کاربرد واژه ها دقت بیشتری به عمل آوریم و احساسات را اندکی مهار نماییم.
موفق و پیروز باشید

فرزانه چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:50 ق.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
آمدم اعلام کنم با کمال تاسف و تاثر من فرصت کتاب صوتی خواندن و نهضت مولتی مدیا را نداشته ام و هم چنان ندارم.

البته محصولات دوستان را جمع آوری می کنم برای گوش دادن در فرصت های مقتضی
اما خواندن تاریخ را بی برو برگرد هستم
یعنی شده حتی در بیست و چهار ساعت یک ساعت نخوابم چون این تاریخ معاصر ایران را خواندن خیلی وقت است که تو کله ام رفته و تا انجامش ندهم آزارم می دهد
یعنی اون پنج شش نفر عجالتاً شش هفت نفرند
دو تا از کتابها را دارم کتابهای آبراهامیان را

دو کتاب دیگر را هم از زیر سنگ هم شده پیدا می کنم البته من گفتم از زیر سنگ ولی دوستان این تیکه را جدی نگیرید راهنمایی کنید برای پیدا کردنشان

سلام
امیدوارم فرصتش را پیدا کنید (خوبیش این است که دلیل شما نداشتن فرصت است )
.................................
عالیست که شما هم هستید... خوبی جمعی خوندن این است که گیر و گور های همدیگه را پر می کنیم و...
دوستمان حسین گفتند که در فروشگاه اینترنتی آدینه بوک هست که البته فکر کنم به کار تهرانی ها می آید! من هم اگر جایی دیدم خبر می دهم... کتابخانه ای دم دستتان نیست؟
ممنون

درخت ابدی چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 05:00 ق.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام.
آقا دستت درد نکنه، عجب حسب حالی بود این داستان. تمثیلش عالی بود.
"مقاومت شکننده" تو بازار نیست. دوستانم هم ندارنش. ترتیبی که جناب گیلانی گفته خوبه، ولی جای کتابای آبراهامیان عوض شه به‌تره، هم به خاطر حجم و هم به خاطر دامنه‌ی موضوع.
من دنبال فهرست‌برداری از کتابای تاریخ معاصرم. البته، دغدغه‌ها فرق داره. شخصا روی تاریخ فکر تاکید بیش‌تری دارم تا بدونیم چرا به این نتیجه رسیدیم "چی فکر می‌کردیم و چی شد"!

سلام

خستگیم در رفت به واقع... بهت می گم چرا!
................
پس با شروع با کتاب جان فوران موافقی
کتابخانه ای دم دستتان نیست که داشته باشد؟
فروشگاه اینترنتی آدینه بوک ؟
عالیه اون هم ... کتاب های طباطبایی (جواد) هم در آن زمینه بد نیست.... من تعدادیشون رو دارم.

NiiiiiZ چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:16 ق.ظ http://taktaazi.blogfa.com

فرواک پیشنهاد کرد که کارتون ریو رو ببینید که پره از طوطی، طوطی های ریودوژانیرو!
خوبین؟
من هی دانلود می کنم اما هدستم قطع شده و نمی تونم گوش کنم:(

سلام

ممنون خوبم
درست میشه

آنا چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:11 ب.ظ http://www.royayetafavot.blogfa.com

سلام بر میله
آقا طبا طبایی خوندن سخته ها........گفته باشم ....
تو رو خدا این یکی رو بذارین واسه بعدن

سلام بر شما
ممنون
نه اونا فعلاً جزء گزینه ها نیست
مقاومت شکننده را باید پیدا کنید!

ققنوس خیس چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:03 ب.ظ

میله جان ، می بینم که کماکان از هر فرصتی برای شفاف سازی تاریخ پر افتخار تشیع بهره می بری
یادش بخیر اون روز ... یادته که ؟ منبر و این حرفا ... ;)
اگه یادت نیست به درخت بگم یادت بیاره ! اون یکی محمدرضا که خبری ازش نیست ...
در هر صورت ما مخلصیم ، مزاح فرمودیم :)

سلام
ای بابا یه روز ما یه نمه رفتیم بالا منبر!!

ما بیشتر

پیانیست چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:30 ب.ظ http://baharakmv2.blogsky.com

وای نییییز جون ما الان چند هفته است که از صبح تا شب 10 بار ریو رو میبینیم. خیلی قشنگه. برزیل خون آدم میره بالا.

سلام

منیره پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 04:34 ق.ظ http://rishi.persianblog.ir/

سلام

در بدترین شرایط آفریدگاران یک فکری به حال مردان می کنند .
عجب داستان ترسناکی بود .
شانس آوردم سفرهای هر روز من با قطار درون شهری سوزن بان ندارد ... بالاخره این داستان تمثیلی در خارج اتفاق افتاده بود دیگر ...

تغییر صدایتان هم از پیر به جوان خیلی خوب اتفاق می افتد .

یک سوال ببخشیدا ... خیلی جسورم به خدا
چرا گاهی محاوره ای خواندید و گاهی کتابی ؟؟


سلام

دلیل این سوتی: من این داستان را سه بار خواندم (اجرا) و خلاصه چیزش از دسم خارج شد! داستان کتابی نوشته شده ولی من در اجرا دیدم محاوره بهتره... قاطی شد.
ممنون از تذکرت ... خستگی از تنم در میره وقتی میبینم دوستان دقت می کنند.

پروانه شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:55 ب.ظ http://janshifteyegolshifte.blogfa.com/

مرسی از تلاشتون

سلام
ممنون

گلادیاتور جمعه 31 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:41 ق.ظ http://ghoolghool.blogfa.com

ممنون
میخوانم

سلام
ممنون
می خوانی یا گوش می کنی؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد