میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

روح پراگ 4 - آخرین ناخونک و انتخابات!

گروه‌هایی که به فعالیت مخفی رانده شده بودند می‌بایست بر گرفتاری‌های بسیاری چیره می‌شدند. آن‌ها را عذاب داده بودند، اذیت کرده بودند، و از دسترسی به تکنیک‌های ارتباطی مدرن محروم ساخته بودند، آن ها را پاره‌پاره کرده بودند، و از امکان امرار معاش از طریق فعالیت ذهنی و روشنفکری محروم کرده بودند. اما آن‌ها برتری‌هایی هم بر قدرت داشتند. آن‌ها در میان خود چندین شخصیت استثنایی و پرجذبه داشتند. این انسان‌ها اقتداری اخلاقی به دست آوردند، و آمدند تا برای هر کسی که سخت مشتاق زندگی بامعنا، زندگی در حقیقت بود، تجسم امید به تغییر به سوی بهبودی باشند.]...[ در 1975 دو متن عالی که موجبات روند اقدام‌های بعدی را فراهم آورد به رشته‌ی تحریر درآمد و رونوشت‌های آن به سرعت پخش شد.]...[ مقاله‌ی نخست]نامه سرگشاده واتسلاو هاول به دکتر هوساک[  تحلیل درخشان نظام موجود و پیش‌بینی فروپاشی‌ای بود که موجباتش را موضع ضدانسانی و ضدفرهنگی رژیم فراهم می‌آورد. مقاله‌ی دوم  ]مجموعه تحقیقاتی موسوم به مقالات نوین اثر فیلسوف برجسته یان پاتوچکا[  به تشریح چهارچوب و اهداف مبارزه، و امکان‌های بالقوه‌ی فرهنگ و انسان‌های روشنفکر می‌پرداخت. ]...[ اوپوزیسیون فرهنگی بر امکانات بالقوه و محدودیت‌های خود وقوف داشت. این جنبش، همچنان که در ذات هر جنبش فرهنگی است، بیش از هر چیز به فرد متکی بود. این واقعیت که قدرت توتالیتر از آن‌چه آن را قابل اعتمادترین ابزار حکومت تلقی می‌کرد – یعنی، حق سازمان‌دهی کردن- به‌دقت تمام محافظت می‌کرد، موجب شد که تأکید اوپوزیسیون بر فرد به عنوان نیرویی غیرقابل جایگزین در تاریخ حتی بااهمیت‌تر شود. اوپوزیسیون فرهنگی این را هم دریافت که هرگز نباید وارد قلمروی شود که قدرت موجود به شدت بر آن مسلط بود، یعنی، قلمرو زور و خشونت. دریافت که تنها امیدش محدود کردن مبارزه در حدی است که قدرت موجود نتواند با آن مقابله به مثل کند؛ به عبارت دیگر، قلمرو ذهن و روح. همین امر بود که بدان ماهیتی صلح‌آمیز بخشید و از پیش ویژگی «مخملی» انقلاب پانزده سال بعد را مشخص کرد. (روح پراگ – فرهنگ در برابر توتالیتاریسم، صص 144-146 ، تاریخ نگارش مه 1990)

..........


پ ن : از میان گزینه‌های زیر یکی را انتخاب کنید:

1-      اتحادیه ابلهان   جان کندی تول

2-      جاده                      کورمک مک‌کارتی

3-      سرباز خوب       فورد مادوکس فورد

4-      کمدی انسانی   ویلیام سارویان

5-      هالیوود               چارلز بوکوفسکی

نظرات 27 + ارسال نظر
سمره یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1395 ساعت 03:09 ب.ظ

سلام
به ترتیب
سربازخوب
جاده
هالیوود

سلام
ممنون
البته فقط یک رای
........
سرباز خوب 1

__سلوچ دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 10:57 ق.ظ http://pink-palang.blog.ir/

جاده مک کارتی :)

سلام
ممنون از رای
..........
جاده 1

سمره دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 08:31 ب.ظ

استپ

سلام
خوندن من تمام شد

راستش مابچه بودیم به این میگفتیم استم
همون استپ یعنی دیگه نخوانید وقت تمام شد


رای منو لطفن تغییر بدید تااطلاع ثانوی رای من جاده است
بعدهم هالیوود
اگرهم امکانش هست که صبرکنید تاببینم کتابخانه کدام ازاین دوتاروداره

سلام
من موچ بودم قبول نیست
چیزی نمونده و به عبارتی بن اُکری فقط 40 صفحه دیگه فرصت دارد تا نظرم رو در مورد کتابش کمی تعدیل کند... فقط 40 صفحه... و به گمانم نتواند چنین معجزه‌ای رخ بدهد!
..............
بله امکانش هست. فعلن همان سرباز خوب را منظور می‌کنم تا زمانی که از کتابخانه خبر جدید و رای جدیدی حاصل شود. وقت هست.
ممنون

سمره دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 08:34 ب.ظ

دوباره سلام
چندتاسوال
بن اکری زندگینامه مفصلی نداره؟
علاقمندشدم ازش بیشتربدانم ولی چیززیادی پیدانشد

گمان نکنم به فارسی چیز خاصی باشد... حالا اگر جایی به چشمم خورد خبر خواهم داد.

مدادسیاه دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:00 ب.ظ

سرباز خوب با فاصله زیاد از بقیه.

سلام
ممنون
سرباز خوب 2

سلام دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 10:13 ب.ظ

اتحادیه ابلهان

سلام بر سلام
ممنون
اتحادیه ابلهان 1

سحر دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 10:18 ب.ظ

رای من "جاده" چون اینجا تو کتابخونه جلو چشممه، اگه البته بعد که می خوامش ناپدید نشه، آخه کتابخونه ی ما عاشق این شعبده هاست

سلام
کتابخانه‌ی شما با کتابی که الان می‌خوانم (کتاب بن اُکری) بسیار همخوانی دارد
...
جاده 2

شیلان سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1395 ساعت 12:31 ق.ظ

من به این یکی انتخابات رسیدم!
انتخاب من کتاب اتحادیه ابلهانه، یکی دیگه از کتابهای نصفه نیمه رها شده م، البته در این مورد دلیلش حجم بالای درس بود که مجبورم کرد بذارم کنار این کتابو

سلام
خوشبختانه اینجا ماهی یکی دو تا انتخابات داریم تهِ مردمسالاری است
نمی‌دونم چیزهایی مثل شادی هیچوقت با حجم بالا سراغ آدم نمیان ولی درس همیشه پایه‌ی حجم‌بالاست
...........
اتحادیه ابلهان 2

پری ماه سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:04 ق.ظ

سلام
سرباز خوب

سلام
ممنون
سرباز خوب 3

مریم سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1395 ساعت 01:40 ب.ظ

سلام
اولی رو دارم میخونم تقریبا یک سوم رو خوندم خوبه . ولی به سرباز خوب رای میدم

سلام
ممنون رفیق... فقط توی انتخابات های غیرمجازی اینجوری رای ندهید
......
سرباز خوب 4

مهرداد سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1395 ساعت 03:38 ب.ظ

سلام
این حضور چشمگیر دوستان در کامنت گذاری در پست های انتخاباتی در مقایسه با سایر پستها جای ریشه یابی دارد.
در این چند انتخابات اخیر کتاب اینجا منم آرزو بدل موندم در این انتخابات کتاب یک دفعه هم یک کتاب و نویسنده ای باشه که حداقل من بشناسمش یا حداقل کمی شناس تر باشه.
یا این دایره شناسایی ما خیلی محدوده یا دایره شما خیلی عظیم.
رای دهی ما هم باشه برا بعد تحقیق این اسامی.

سلام
البته ریشه‌ی اصلی آن این است که کامنت گذاشتن برای اغلب پست‌های دیگر کار ساده‌ای نیست. حتا اگر کتابی را خوانده باشیم هم کامنت‌گذاری ساده نیست چه برسد به اینکه نخوانده باشیم.
و واقعاً نیاز هست که گاهی از طریق چنین پست‌هایی دریچه ای جهت ارتباط دوسویه باز شود.
.....
یکی از کارکردهای انتخابات همین است که کمتر شناخته شده‌ها شناخته شوند و در واقع فرصتی برای همه ماست که با آنها آشنا شویم.مثل همین تحقیقی که شما می‌کنید.
موفق باشی رفیق

حاجی مرتضایی چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:56 ق.ظ http://mana1390.blogfa.com

من جاده را خوانده ام خوب بود تکنینکی بود.
اتحدیه ابلهان را تا نصفه خواندم. به یاد ماندنی بود.
بقیه را شما معرفی کنید تا تشویق شویم

سلام
پس رای چی شد!؟
اگر کاری در حد "به یادماندنی" باشد نصفه خواندنش عجیب است... چرا؟
ممنون

امیر چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1395 ساعت 02:38 ب.ظ

سلام میله جان!

سرباز خوب لطفا !

سلام بر معلم جوان
حتماً!
سرباز خوب 5

سامورایی چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:58 ب.ظ

سلام بر مداد
با تمام احترامی که برای بوکوفسکی قائلم اما... سرباز خوب

سلام من هم بر مداد و هم بر شما

سرباز خوب 6

Roham پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1395 ساعت 12:04 ب.ظ

جاده

سلام
ممنون
جاده 3

مارسی جمعه 17 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:16 ق.ظ

سرباز خوب اگه بتونم پیدا کنم.

http://uupload.ir/files/i3g_photo_2017-01-06_09-14-29.jpg
یکی را خواندیم

http://uupload.ir/files/87oj_photo_2017-01-06_09-14-39.jpg
http://uupload.ir/files/hlhj_photo_2017-01-06_09-14-49.jpg

+ تهران در بعد از ظهر که در کمدم هست و در اینجا (وبلاگ) هم هست _ اونایی که با هم خواندیم

ببینم چی جواب میدی شاید گیج شدی

سلام برمارسی
سربازی در ماه‌های آخر حس خاصی دارد
البته که می‌توانی این ماه‌های آخر را با کتاب‌های بهتر و بیشتری سپری کنی.
موضوعات مرتبط با سربازی و این فضا در میان کتابها کم نیست.
تو سرباز خوبی هستی
و یک شعر با عناوین کتابهایت سروده‌ای
.......
ممنون از رای
سرباز خوب 7

مهرداد شنبه 18 دی‌ماه سال 1395 ساعت 02:22 ق.ظ

تمام آن 17 ماه تلاشم را انجام دادم که سرباز خوبی باشم.

سلام مجدد
این هم یک نوعش هست
سرباز خوب 8

زهره یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1395 ساعت 04:31 ب.ظ http://zohrehmahmoudi.blogfa.com/

من هیچ کدوم رو نخوندم. تو هم نخون.

سلام
توصیه حکیمانه ایست... منتها خیلی دیر!

مجید مویدی چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:43 ب.ظ

میله جان می دونم واسه رای دادن خیلی دیر شده.. اما دوس دارم لااقل نظرمو بگم و گپی باهات زده باشم.
من "هالیوود" و اتحادیه ی ابلهان" رو خوندم. اولی رو دوس دارم، بیشتر از دوس داشتن خییلی ها، و دومی اصلا انتظارت رو برآورده نکررد. چه از نظر تعریف و تمجیدهای رو جلد، چه تعریف ها تو فضای مجازی.
خواستم بگم لطفا تو یه انتخابات دیگه "اتحادیه.." رو بذار تا من بهش رای بدم.. آخه خیلی از کتابایی که من بهش رای دادم تا حالا انتخاب شده ...خلاصه دوست دارم بخونیش و نظرت رو درباره ش بدونم
خودمم قبلا یه مطلب براش نوشته بودم.
فدای شما.

سلام
برای رای دادن دیر شده اما برای گپ زدن همیشه وقت هست...
آن کتابهایی که در موردش زیاد تعریف و تمجید می‌خوانیم چنین سرنوشتی خواهند داشت...انتظار آدم بالا می‌رود و بعد اگر اندکی نقصان دیده شود حسابی توی ذوق آدم می خورد... البته کاش فقط به اندکی نقصان برخورد کنیم
حتمن دوباره نوبت انتخابات آمریکایی‌ها که شد به یادش خواهم بود.
ارادتمند

ماه شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:30 ق.ظ

روح پراگ‌ها را خواندم، خیلی خوب بود.
مرسی که می‌نویسید

سلام
نوش جان

ماهی شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:32 ق.ظ

روح پراگ‌ها را خواندم، خیلی خوب بود!
مرسی که می‌نویسید.

مجید مویدی شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 10:08 ب.ظ

ممنون از احترامی که به نظر شرکت کننده ها میذاری؛ من و این همه خوشبختی توی یه انتخابات محاله
+ والا میله جان مشکل من با "اتحادیه ابلهان"، از "اندکی نقصان" گذشته متاسفانه. نقاط قوتی هم داشت که برخیش رو تو یادداشتم نوشتم، اما روی هم رفته "آواز دُهُل شنیدن از دور خوش است" بود برای من.

نظر شرکت‌کنندگان نفس گرمی است که موجب ادامه حیات است پس طبعن باید آن را جدی گرفت و روی چشم نهاد
بله کاملاْ متوجه هستم که کار از اندکی نقصان گذشته است. مطلب بعدی که خواهم نوشت را حتماْ بخوان... به نظرم یکی از چنین مواردی است. البته خب طبیعی است که سلایق و علایق در این میان تاثیرات خودش را می‌گذارد.
من گاهی به جای این ضرب‌المثل از یک تمثیل دیگر استفاده می‌کنم که همین را به نحو دیگری می‌رساند: ؛پادشاه لخت است؛ !!! در واقع گویی همگان در مورد لخت بودن پادشاه به نحوی از انحا خودشان را گول می‌زنند و کسی جرئت بیان آن را ندارد!

ص.ش یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 04:26 ب.ظ http://radefekr.blogfa.com

اتحادیه ابلهان.
سلام
وای چقدر کتاب خوندین تا حالا....
من دارم اکواریومهای پیونگ یانگ رو می خونم.

سلام
رایتان کمی دیرهنگام به صندوق انداخته شد اما به هرحال رای یک دوست قدیمی جای خودش را خواهد داشت
امیدوارم این مداومت در خواندن پابرجا بماند... مداومت نتایج خوبی دارد
...
پس الان پشت پرده‌های آهنین پیونگ یانگ هستید... خوش می‌گذرد؟

یکتا جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 08:59 ق.ظ

هنوز رای گیری رای قراره!؟

سلام دوست من
اون رای‌گیری دیگه تمام شده است و برندگان انتخابات هم خوانده شده است
ولی تا یکی دو روز دیگر انتخابات جدیدی برقرار خواهد شد.
خوشحال خواهم شد حضور داشته باشید

ماهور چهارشنبه 28 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 12:38 ب.ظ

سلام فراوان
من چقدر از این تیپ کتابها لذت می برم
صفحات آخرشم بعضی قسمتهاش رو چهار پنج بار خواندم
حیف که کتاب کاغذی اش را نخریدم
حتما هر جا ببینمش می خرمش
از کلیما باز هم خوانده اید؟
چه جالب که اینجا هم انتخابات امریکایی بوده و جاده هم بوده البته این بار در پست اخر شانسش بالاست
کاش قبل تعطیلات و حکومت نظامی اعلام می کردید کدام کتاب رای میاره، من کتاب دلبند را انلاین هم می خوام سفارش بدم می گه بعد تعطیلات ارسال می کنه...

سلام رفیق
مطالعه در زمینه‌های نان فیکشن هم در کنار داستان لازم و مفید است. من خودم به نظرم می رسد که داستان مهارت آدم در خواندن را تقویت می‌کند... بگذریم.
این اولین اثری بود که از ایشان خواندم.
یک کتاب دیگر از ایشان در کتابخانه دارم: کار گِل .
...
شانسش بالاست ولی دو رقیب سفت پشتش هستند
الان سوءقصد به ذات همایونی را تمام کردم و امروز شروع می‌کنم به نوشتن... طبعاً شنبه باید کتاب بعدی را شروع کنم لذا منتخبان به زودی مشخص خواهند شد
من هم مانده‌ام از ممنوعیت تردد از 9 شب تا فلان

ماهور شنبه 1 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 12:44 ق.ظ

پیشنهادتون برای کتابهای غیر داستانی یا بقول شما نان فیکشن چیه ؟ خودم دو قرن سکوتو در نظر داشتم.
کلا خیلی به تاریخی خواندن علاقه مند شدم. البته این علاقه ارتباطی با جولایی نداره

سلام رفیق
دو قرن سکوت را که بخوانید...
دنبال یک کتاب هستم با عنوان اسلحه میکروب فولاد از جرد دایموند ... گزینه خوبی است.
تاریخ گفتی... مقاومت شکننده را خواندی!؟

ماهور یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 10:04 ب.ظ

نه مقاومت شکننده را سالهای پیش هر چه گشتم پیدا نکردم اما الان نسخه ی پی دی افش را پیدا کردم.
دو قرن سکوت را حتما خواهم خواند.
کتابهی حراری به نظرتون چقدر قابل اعتمادند؟
این کتاب اسلحه را از یه نایاب فروشی در انقلاب هم پرسیدم گفت اصلا نیست پیدایش هم نمی کنی
منم الان سوقصد را تمام کردم
عجب انتخابات مویرگی شده
اگه رای ها برابر بشه همه را خواهیم خواند؟
من فقط جاده را دارم
و شروعش کردم.

مقاومت شکننده از حیث تحلیل جامعه‌شناختی و اقتصادی و اجتماعی یک نمونه خوب و مفید است. لامصب چاپ جدیدش را همین چند روز قبل در کتابفروشی دیدم که قیمتش بالای صد هزار تومان بود به گمانم!
من دوست دارم وقتی می‌بینم یک نویسنده به آینده‌ی دور نگاه می‌کند و با تخیلی قوی (طبعاً چندان ابزارهای دیگری نیست) فرضیاتی را بر روی کاغذ می‌آورد که با عقل ما جور در می‌آید و خواندنی هم هستند. به همین خاطر ژانر علمی-تخیلی را دوست دارم. حالا اگر نویسنده‌ای با همین سبک و سیاق به گذشته‌های خیلی دور نگاه کند و علاوه بر تخیل قوی با قدرت استدلال بالایی که دارد بتواند با اندک شواهد باقیمانده به این بخش‌های عظیم (از لحاظ زمانی) و تاریک (از لحاظ اطلاعات متقنی که در دست است) نوری بتاباند... من دوستش دارم. اما طبیعتاً سوال شما درخصوص قابلیت اعتماد با دوست داشتن من اندکی متفاوت است ولی به هر حال اندکی به جواب نور می‌تاباند
ای بابا این اسلحه را یکی از دوستان خیلی توصیه کرده بود و من به خاطر گرانی کمی دست دست کردم... حالا تجدید چاپ خواهد شد و قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت
شاید تا زمان باز شدن کتابخانه ها باید صبر کنیم!
کاملاً مویرگی شده است. مثل اینکه چاره‌ای نیست و هر چهار گزینه صدرنشین را شاید در دستور کار قرار بدهیم!
من الان شروع کردم پیش درآمد سوءقصد را بنویسم. امروز این قسمت را خواهم گذاشت. ایشالا

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد