میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

از "انتخاب" کتاب رهایی نداریم!

اخیراً کتابی را می‌خوانم و لذت می‌برم با عنوان "از کتاب رهایی نداریم" که گفتگوی بلندی است بین اومبرتو اکو و ژان‌کلود کریر که هر دو در کنار مقولاتی که به آن مشهورند، کتاب‌بازان قهاری هستند. از اومبرتو اکو که اخیراً از دنیا رفت، "نامِ گلِ سرخ" را معرفی کرده‌ام و معرف همگان هست... کریر نیز فیلنامه‌نویس پُرآوازه و کارگردان تئاتر و... است و از همنشینی و گفتگوی این دو درخصوص "کتاب"؛ کتاب جالبی به‌وجود آمده است. شروع گفتگو با نقل پیش‌بینی یکی از آینده‌پژوهان که در حاشیه اجلاس جهانی داووس در سال 2008 عنوان شده است آغاز می‌شود. ایشان چهار پیشگویی قطعی را مطرح نموده است که یکی از آنها از بین رفتن کتاب تا یکی‌دودهه دیگر است و گفتگو از همین‌جا آغاز می‌شود: کتاب نخواهد مُرد.

این کتاب را خانم مهستی بحرینی ترجمه و انتشارات نیلوفر روانه بازار نشر نموده است. از این به بعد در پست‌های مربوط به انتخابات کتاب، گزیده‌ی کوتاهی از این کتاب را نقل می‌کنم.

...یا کتاب همچنان وسیله خواندن باقی می‌ماند، یا وسیله دیگری وجود خواهد داشت شبیه به آن‌چیزی که کتاب همیشه، حتی پیش از اختراع صنعت چاپ، بوده است. از بیش از پانصدسال پیش تاکنون، تغییرات پدیدآمده در تولید کتاب، به مثابه شیء، نه کارکرد آن را تغییر داده و نه ساختار نحوی آن را. کتاب هم چیزی مانند قاشق، چکش، چرخ یا قیچی است. این‌ها را پس از آنکه اختراع کردید، دیگر نمی‌توانید به صورت بهتری درآورید.

*****

برگزیدگان انتخابات قبلی (تنهایی اعداد اول و میدان ایتالیا) خوانده شد و به زودی در موردشان خواهم نوشت. انتخابات اخیر بین گزینه‌های بریتانیایی برگزار می‌شود. لطفاً به دو گزینه رای بدهید. (گزینه‌ها در ادامه مطلب)

  

 

الف) انتخابات الویرا  - وی.اس. نایپل 

نایپل نویسنده‌ای ترینیدادی-انگلیسی و متولد سال 1932 است. برنده نوبل سال 2001 و این کتاب دومین اثر او است که در سال 1958 منتشر شده و به موضوع انتخابات در یک کشور جهان سومی می پردازد. بیشتر هم به مولفه‌های فرهنگی قضیه می‌پردازد تا سیاسی. این کتاب در لیست 1001 کتاب نیست ولیکن نویسنده سه اثر در این لیست دارد. نمره کاربران گودریدز به این کتاب 3.7 و نمره‌اش در سایت آمازون 4.3 است.

ب) تورگنیف‌خوانی – ویلیام ترور

ترُوِر نویسنده‌ای ایرلندی و پروتستان است. متولد سال 1928....برای این کتاب در سال 1991 نامزد جایزه بوکر شده است. علیرغم این نامزدی، کتاب در لیست 1001 کتاب حضور ندارد ولی نویسنده 3 اثر دیگر در این لیست داشت. این کتاب به‌زعم برخی بهترین کار این نویسنده شهیر ایرلندی است. زنی با ازدواجی بدون عشق و سی‌سال جنون... نمره کاربران گودریدز به این کتاب 4.1 و نمره‌اش در سایت آمازون 4.2 است.

ج) خداحافظ برلین – کریستوفر ایشروود

کریستوفر ایشروود (1904 – 1986) دو اثر در لیست 1001 کتاب دارد که یکی از آنها خداحافظ برلین است که در سال 1939 منتشر و به خاطرات نویسنده در ابتدای دهه 30 و زمان حضورش در برلین به‌عنوان معلم زبان انگلیسی می‌پردازد. برلین قبل از روی کار آمدن هیتلر... اقتباس سینمایی کتاب با نام "کاباره" در سال 1972 هشت جایزه اسکار را در حضور پدرخوانده ربود. نمره کاربران گودریدز به این کتاب 3.95 و  در سایت آمازون 4.1 است.

د) روشنی روز – گراهام سوییفت

گراهام سوئیفت متولد سال 1949 در لندن و برنده بوکر سال 1996 است. این کتاب را در سال 2003 نوشته است که در لیست 1001 کتاب حضور داشت. از پشت جلد کتاب بر‌می‌آید که موضوعش عشقی بی‌پروا و نامتعارف و احساسات سرکوب‌شده و پرشی از شعر به سوی تراژدی در یک زندگی عادی باشد. نمره کاربران گودریدز به این کتاب 3.35 و نمره‌اش در سایت آمازون 3.8 است.

 

س) مشتی غبار – آرتور اولین وو

اولین سنت جان وو در سال 1903 در لندن متولد شد و در سال 1966 از دنیا رفت. او نویسنده‌ای کاتولیک، اخلاق‌گرا و سنت‌گراست که طبعاً در نوشته‌هایش بدبینی نسبت به تجلیات عصر جدید نمود پیدا می‌کند. از این نویسنده چهار اثر در لیست 1001 کتاب حضور داشت  که یکی از آنها همین مشتی غبار است که در سال 1934 منتشر شده است. نمره کاربران گودریدز به این کتاب 3.9 و نمره‌اش در سایت آمازون 4.2 است.

 

نظرات 22 + ارسال نظر
سمره پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 03:54 ب.ظ

سلام
گزینه دال


مردخستگی ناپذیر ،میله ات بدون پرچم باد ...

سلام
بدون پرچم ماندن سخت است
.....
روشنی روز 1

مونا پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 04:24 ب.ظ

سلام:

خسته نباشید، من به گزینه هاى الف و ب راى میدم، مرسى که براى کتاب خوندن با ما هم مشورت میکنین

سلام
سلامت باشید. از مشورت با دوستان لذت می برم
.......
انتخابات الویرا 1
تورگنیف خوانی 1

محمد پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام داداش عزیز منم در حال خوندن از کتاب رهایی .. خیلی جالبه کتابش. من بهش نمره چهارو نیمو میدم . اونجایی که میگه پنجاه هزار جلد کتاب داره آدم هنگ میکنه . من ۱۶ جلد کتاب دارم شما چندتا؟ کتاب انتخابیمم ب .

سلام
بله واقعن لذت بخشه...
در مورد حجم که اصلن قابل قیاس نیستیم... نشمردم... حدود پانصد جلد به گمانم. قطعن زیر هزاره...
...........
تورگنیف خوانی 2

بهار جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:34 ق.ظ

سلام

تورگنیف خوانی

سلام

تورگنیف خوانی 3

مدادسیاه جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 05:48 ب.ظ

سلام
چه جمله ی فوق العاده ای است آن جمله ی در باره ی بعضی از اختراعات.
جالب است که من هیچکدام از کتاب ها را نخوانده ام.

سلام
مداد عزیز خواندن این کتاب را به شما اکیداً توصیه می‌نمایم.
یک تحقیق کوچکی بکنید و در انتخابات شرکت کنید... مهر هم که نمی‌زنیم در شناسنامه!... خیالتان راحت باشد.

فرانک جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 07:09 ب.ظ

سلام

انتخابات الویرا

سلام
ممنون
انتخابات الویرا 2

درخت ابدی جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:29 ب.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام
کتابی عالی. من البته توی کتاب‌فروشی چند صفحه ازش خوندم و یادم رفت نمایشگاه بگیرمش.
این هفته سرم خلوت شه، به خودم هدیه می‌دم.
از کتاب گفت‌و‌گوی ناصر فکوهی با جلال ستاری هم غافل نشید.

سلام
هدیه‌ای بسیار خوب... آدم‌ها به خودشان معمولاً هدیه‌های خوبی می‌دهند.
گفتگویی که معرفی کردید را حتماً به ذهنم خواهم سپرد.
انتخابات فراموش نشود...

مارسی شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:28 ب.ظ

خداحافظ برلین
0000000000000
کلی تخقیق کردم.این کتاب با سلیقه ی من جور درمیاد.

سلام
آفرین خدمت سربازی تمام شد!؟
........
خداحافظ برلین 1

مارسی شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:59 ب.ظ

تازه 6 ماه رفتم.چقدر زود زمان از کنار شما عبور میکنه...

صبح به خیر
چشم به هم بزنی تمومه
سختیش همین شش ماه اوله باور کن

دادیار یکشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:07 ب.ظ

با سلام و آرزوی سلامتی و شادکامی
مشتی غبار

سلام
سلامت باشی رفیق
.........
مشتی غبار 1

مدادسیاه یکشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 05:46 ب.ظ

سلام
خریدمش.
تورگنیف خوانی.

سلام

تورگنیف‌خوانی 4

مژگان دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:03 ب.ظ http://cinemazendegi.blogsky.com/

سلام
رای چی شد

بندباز دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:07 ب.ظ http://dbandbaz.blogfa.com/

خوشحالم که بعد از اختراع بعضی چیزها مثلا قاشق نمی شود بهترش را ساخت! یا شکلش را جوری تغییر داد که ماهیت و کاربردش هم عوض بشود... خوشحالم که چهار کلاس سواد دارم و می توانم کتاب بخوانم!... توی این روزگار کتاب تنها بازمانده است...

سلام
ممکن است جنسش، وزنش، طراحی‌های روی آن، ظرفیت قسمت جاغذایی‌اش! و امثالهم کم و زیاد بشود اما به قول خودم "قاشقیت" محصول همان است که بوده و همانطور که اشاره کردید ماهیت و کاربردش عوض نمی‌شود.
من شما را هم علاوه بر دعوت به خواندن این کتاب به دادن رای نیز دعوت می‌کنم وقت آن به زودی تمام می‌شود

سحر دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:36 ب.ظ

کتابى که با حضور این دو غول شکل گرفته باشد قطعا قابل تامل است و نظراتشان قابل تامل تر، اما به نظرم باید کتاب پیچیده اى باشه، نه؟!!!
اینطورى که از اون طرف ها معلومه کتاب به این زودى ها نمى میره، این طرف ها رو اونقدر مطمئن نیستم!!!!
انتخاب های من:
١. تورگنیف خوانى
٢. روشنى روز
این دومى کاشکى راى بیاره، مى خوام ببینم چقدر از اون عشق بى پروا سانسور شده!

سلام
اصلاً کتاب پیچیده ای نیست... دو تا غول نشستند خیلی شیک با هم حرف می‌زنند
این طرف‌ها هم نخواهد مُرد. این را من همین‌جا می‌نویسم و تضمین می‌کنم.
.............
اون دومی برای من هم خاطره دارد: وقتی دنبال خرید کتابهایی بودم که لیست کرده بودم به غرفه قطره رسیدم... قضیه مال چند سال پیشه... از یکی از آقاییانی که توی غرفه بود سراغ تک‌تک اعضای قطره‌ای لیستم را گرفتم و ایشان یکی‌یکی اعلام کرد این نیست و آن تمام شده و آن دیگری مجوزش دیگر صادر نشده و... تا رسیدم به این کتاب! گفت این هم مثل قبلی‌ها ولی گمانم یکی ازش این زیر باقی مانده باشد!! بعد گشت و این کتاب را پیدا کرد و نهایتاً کتاب را به من به عنوان یک مشتری ویژه هدیه داد (ویژه از این جهت که توانسته بودم همه کتابهایی که قطره چاپ کرده بود و الان موجود نیست را نام ببرم )
.............
تورگنیف‌خوانی 5
روشنی روز 2

مژگان سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 03:14 ب.ظ http://cinemazendegi.blogsky.com/

من می خوام به احمدی نژاد رای بدم.
می گن می خواد یارانه ها رُ زیاد کنه. تو کل شهرستانها هم طرفدار داره بعله

سلام
تازه آزادی رو هم 360 درجه گسترش می‌دهد
فقط تنها نکته‌اش این است که با توجه به‌اینکه در صورت انتخاب ایشان نیاز مبرمی به ریختن آب به مواضعی خاص برای جلوگیری از سوختن احساس خواهد شد به نظرم کمبود اب در کره زمین و در نتیجه گرم شدن زمین را در پی خواهد داشت
............
حالا من هی می‌گم و هی شما این انتخابات وبلاگی رو جدی نمی‌گیرید...بعدها غصه خواهید خورد

مژگان چهارشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:20 ق.ظ http://cinemazendegi.blogsky.com/

وقتی یک پیرمرد ۹۹ ساله رئیس مجلس خبرگان می شه+ پس احمدی نجاتم دوباره می یادُ رهایی بخشیُ اینا می کنه. دیگه هیچ چیزم مهم نیست. مهم این هستش که یارانه ها رُ زیاد می کنه ُ کلی پول تو جیبی مفتکی می گیریم
+ آزادی واژه غریبی ست.
+من عاشق رفراندومُ انتخاباتم ولی هیچ کدوم از کتابا رُ نخونم. الکی هم نمی گم آخ جون می رم می خرمشُ ایناچونکه پولمُ لازم دارم. فقط فیلم کابارهُ برلینُ دیدم+ تازه برلینُ هم مطمن نیستم همین باشه+فکرکنم برلین زیربال فرشتگان بود. من سینمای آلمانُ دوست ندارم. فقط ویم وندرسُ فاتح آکینُ دوست داشتمُ دنبال کردم+ اما سینمای ایتالیا رُ عاشقم با اون همه غول های بزرگُ دوست داشتنی.
دقیقا هم نمی دونم تو ادبیات کدومشون بهترند!
+ من رای خودمُ به شما تقدیم می کنم. شما به جای من یکیُ انتخاب کنید. اگرم قانونی نیست سفید بندازید

سلام
در مورد سن ایشون اغراق شده اما در مورد یارانه طبیعتاً باید تفاوتی بین نگاه ما و نگاه سوئیسی ها باشد ما به پول مفت عشق می ورزیم با پول مفت عشقبازی می کنیم
این انتخابات و حضور در آن مسئولیتی برای شما ایجاد نمی کند. تصور کن رفتی کتابفروشی و می خواهی از بین این پنج کتاب و با توجه به اطلاعاتی که ذکر شده یکی دو گزینه را انتخاب کنی خیلی سخت نگیرید. خود من هم وقتی کتابی را می خرم بلافاصله نمی خوانم... گاهی سه تا چهار سال در انتظار خواندن باقی می ماند و البته گاهی هم یکی دو ماه...
فیلم کاباره هم گرچه بر اساس خداحافظ برلین ساخته شده است یک فیلم هالیوودی است (نویسنده کتاب هم انگلیسی است) کارگردان فیلم هم باب فاس است و در سال 1972 هشت جایزه اسکار را درو کرد و گمانم دو سه سال بعد هم بابت یک فیلم دیگر همین نخل طلای کن را هم گرفت.

مژگان پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 08:02 ب.ظ http://cinemazendegi.blogsky.com/

سلام
+ بله تو وکیپدیا نوشته: ماشالاه بزنم به تخته ایشالا ۹۰ سالشون هست
+یک ضرب المثل ایرانی هستش که می گه مُفت باشه کوفت باشه.
درباره رای گیری.
+من انتخابات الویرا رُ انتخاب می کنم. چونکه موضوعشُ دوست دارم.
+ روشنی روزُ هم دوست دارم چونکه اینم موضوعش خوبه
+ ازتون درباره اطلاعات سینمایی خوبی که داریدُ می دیدم، مچکرم

سلام
+ مفت باشد و بی‌خطر هم باشد
+ اطلاعات سینمایی من در حد کاربری گوگل است! اتفاقاً در همین کتاب مستطاب "از کتاب رهایی نداریم" بحث جالبی در رابطه با حافظه و اینترنت و امثالهم نیز در جریان است
+ ممنون که بالاخره رای دادید. دیر و دور نخواهد بود آن زمانی که کتابی را همزمان بخوانیم. ببینید این را چه زمانی گفتم
انتخابات الویرا 3
روشنی روز 3

مجید مویدی جمعه 7 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:46 ب.ظ http://majidmoayyedi.blogsky.com

میله جان، احتمالا رای من خیلی دیرتر از اون داره داده میشه که توی شمارش () آرا حساب بشه، اما دوست دارم محض گپ زدن با تو هم که شده نظرم رو بگم:
اول روشنی روز
دوم تورگینیف خوانی :)

سلام
حساب می‌شود و بسیار هم تاثیرگذار است برای گزینه دوم! چون مساوی بودند و من مانده بودم چه کنم! حالا البته برای گزینه دوم اگر رای جدیدی آمد لحاظ خواهم نمود ولی گزینه‌ای که اول شد را شروع کردم.
تورگنیف‌خوانی 6
روشنی روز 4

ملیکا شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:52 ق.ظ

سلام
انتخابات الویرا

سلام

انتخابات الویرا 4

میله بدون پرچم دوشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 05:24 ب.ظ

سلام به همه دوستان
انتخابات به پایان رسید و گزینه‌ها به ترتیب اینها خواهند بود: تورگنیف‌خوانی – روشنایی روز – انتخابات الویرا
چون گزینه‌های دوم و سوم رای یکسانی داشتند هر دو را خواهم خواند.

ممنون از همه شرکت‌کنندگان و ناظرین انتخابات

مژگان پنج‌شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:36 ب.ظ http://cinemazendegi.blogsky.com/

سلام به شما و خسته هم نباشید
+ منم خوشحالم هر۲ تا انتخابام رای آوردند.
+ آخه از ۸۸ دیگه تو هیچ انتخاباتی شرکت نکردم.
+ امیدوار شدم.

سلام
پیروزی زیباست و باید امید را به وسیله همین زیبایی‌های اندک زنده نگاه داشت.

مهرداد جمعه 14 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:45 ق.ظ

سلام
متأسفم نتوانستم در انتخابات شرکت کنم.
پروژه jجدید جایی است که آب و برقش تانکری و ژنراتوریست ذیگر شما به فکر اینترنت نباشید . چون احتمالأ میدانید که بشر ابتدا آب و چند هزار سال بعد برق را کشف و اختراع کرده است نت که جای خود دارد.
هر چند ارائه حتی دلایل به این محکم و استواری هم برا ی شما مورد قبول نخواهد بود.
لذا شما حذاقل مارو حلال کنید.

سلام
اتفاقاً این دلایل برای من قابل قبول است. حلالِ حلال
البته من امیدوارم چرا که بین کشف و اختراع برق تا نت راهی نیست... شاید یک قدم!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد