میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست ‌علیرضا طالبی‌پور

تا الان کتاب شعر معرفی نکرده‌ام. یک کتاب شعر از شعرای جوان خریدم تا در محل کار، گاهی حال و هوای خودم را عوض کنم... اما متاسفانه اصلاً به محل کار نرسید! همه‌اش را دیروز دو بار خواندم. برای این پست می‌خواستم یکی دو شعر از این کتاب انتخاب کنم که واقعاً کار سختی بود.


ازچوب های کوچک کبریت در جنگل

و ابرهای پنبه ای در آسمان،

بوی تند چسب می آید

چطور به رفتن زمستان امید داشته باشم؟

وقتی دانه های برف،

تکه های دستمال کاغذی اند

 

می ترسم یک روز باران ببارد

رنگ سبز درخت ها را پاک کند

روی خیابان چروک های تازه بیندازد

و ساختمان ها را،

مثل مقوا روی زمین پهن کند

 

می ترسم یک روز بفهمم

جهان ما،

کاردستی کودکی ست

*************************************

خوشبختم

مثل صدای افتادن آخرین برگ

مثل نسیمی که از سر بید می‌گذرد

و تنها موریانه‌ها می‌دانند

امید من به تو،

چه جنگل سالخورده‌ای شده است

 

می‌توانم تو را

از آخرین تکه‌ی خورشید در پشت کوه،

بیشتر دوست داشته باشم

وقتی می‌دانم عشق

لذت‌بخش‌تر خواهد بود،

هر قدر کشنده‌تر باشد

 

جای خالی بال‌هایم را،

روی شانه‌ام نبین

 

گاهی خرگوش‌ها هم می‌توانند،

بالای بلندترین ابرها پرواز کنند

اگر عقابی،

به چنگال‌شان گرفته باشد.

********************

این کتاب را توصیه می‌کنم.

مشخصات کتاب: انتشارات بوتیمار، چاپ اول 1394، 108صفحه

نظرات 15 + ارسال نظر
سلیمی شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:54 ب.ظ

هیچ کس نمی داند
تکه های تنم کنار کارون افتاده
دست هایم،
نیزارهای بلندی شده است
چشم هایم،
خرده سنگ های مشکی درخشانی ست
پلاکم را ماهیگیر پیری،
به پاروی قایقش بسته
وقتی هنوز تفنگم را آب نبرده بود
دیواری بودم،
که هیچ کس یارای عبور از مرا نداشت
بی خود نیست که تازگی ها،
روی سینه ام سد جدیدی ساخته اند

سلام بر شما
بله این شعر هم خوب بود.
شعر خوب زیاد داشت.
ممنون

منیر شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:46 ب.ظ

سلام
شعرای خوبی بودند
دیگر کتاب شعر نمی خرم .

سلام
من اتفاقاً زین پس می‌خرم.
به همین دلیل که شعرای خوبی بودند.

غریبه یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:19 ب.ظ

سلام
تازه های نشر. این الان داغ از تنور درامده نمایشگاه است؟ حالا که رای گیری ندارید اگه میشه یه چند مورد از کتاب های حتمی که امسال می خواین بخونین بگید. ممنون.

سلام
بله داغ داغ است. قطعاً در نمایشگاه و در غرفه مربوط عرضه شده است.
........................................
اما در مورد کتاب‌های امسال؛ فارغ از همه مسائل دوست دارم حتماً اینها را بخوانم: وولف (خانم دالووی) پل استر(مون پالاس یا کشور آخرین‌ها) ایشی‌گورو(منظره پریده رنگ تپه‌ها) ساراماگو(بلم سنگی یا سال‌مرگ ریکاردو ریش) موراکامی(کافکا در ساحل) یوسا(زندگی واقعی آلخاندرو مایتا) راث(خشم) مک‌ایوان(باغ سیمانی) موریسون(سرود سلیمان) دکتروف(بیلی باتگیت) ناباکوف(لولیتا) مارکز(پاییز پدرسالار) هاینریش بل(بیلیارد در ساعت نه و نیم) آپدایک(فرار کن خرگوش) سال بلو(مرد معلق) دیدرو(ژاک قضا قدری..) ژید(سکه سازان) فلوبر(مادام بواری)
اینها بالای نود درصد حتمی است.

مارسی یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:56 ب.ظ http://up.iranblog.com/images/bijyb30tyjtry22gsva4.png

باید دید بعد از شعر به رمان نوشتن روی میاره...
رنکینگ سایت شما نسبت به اون زمانی که من اومدم خیلی بهتر شده

سلام
شعر را دست کم نگیری یه وقت!
گاهی واقعن لازمه آدم از نگاه یک شاعر به خودش و اطرافش نگاه کنه...
رنکینگ!... حاضرم رنکینگم برگرده به وضع سابق چنانچه مثل سابق باروح‌تر باشه اینجا بالای 90درصد احتمالن از گوگل می‌رسند اینجا و با همان سرعتی که آمده‌اند می‌روند...رنکینگی که احتمالاً از طریق کلیک بالا برود به کلیکی بند است!!

پری ماه یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:15 ب.ظ

سلام
بابت معرفی کتاب و شاعر جوان بسیار سپاسگزارم
چه کتابهای خوبی قراره بخونید....عالی!!
امیدوارم شاد و سلامت کتاب بخوانید

سلام
امیدوارم که بخوانم... و البته نوشتم که بخوانم
یه مقدار کتابخانه‌ام به هم ریخته مثل طبقه‌بندی‌های اینجا... فکر کنم داره اذیتم می‌کنه
ممنون

غریبه دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:52 ق.ظ

سلام
خیلی ممنون.
لولیتا را با ترجمه اکرم پدرام نیا بخوانید که در افغانستان چاپ شده. ترجمه ی ذبیح خان به لعنت خدا هم نمی ارزد. امیدوارم که پاییز پدرسالارتان هم برا کیومرث پارسای نباشد. مادام بواری را هم در طی این ماه خواهم خواند به همراه آناکارنینا. یعنی بعد سه باره خوانی عقاید یک دلقک. باز هم ممنون.

سلام
هر دو ترجمه را دارم... می‌دانم که به لعنتی نمی‌ارزد اما حتمن مقایسه می‌کنم تا میزان و شدت قضیه دستم بیاید.
چندتا مترجم هستند که به تجربه طرف کارهایشان نمی‌روم. مگر بعضی مواقع که آدم مجبور باشد. خوشبختانه قبل از خرید این کتاب مارکز شناخت خوبی از ایشان داشتم.
ممنون از شما

. دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:33 ق.ظ

خیلی خوبه که غیر از رمان مطالب دیگه ای رو هم میخونین و به ما معرفی میکنین. اینم خوب بود. هرچند من از شعر و مخصوصا از عزل خوشم نمیاد. ولی اینا قشنگ بودن.

سلام
گفتیم یه جورایی از یکنواختی بیرون بیام... استفاده ابزاری کردم.
بله قشنگ بودند.

مجید مویدی دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:23 ب.ظ http://majidmoayyedi.prsianblog.ir

شعر هم عوالمی داره میله جان...
اتفاقا به نظرِ من هم، باید شعرهایی که از شاعران جدید چاپ میشن رو خرید و خوند... البته اونهایی که حرفی برای گفتن دارن؛ پون متاسفانه شعرِ ضعیف هم کم چاپ نمیشه.
+از بینِ شاعرانِ جدید، کارهای "مهدی موسوی"، "مژگان عباسلو" و "کامران رسول زاده" رو دوست دارم.
+اونهایی که کمی ریشه دارتر و کمی قدیمی تر هستن هم که عالی هستن. مثلِ "رسول یونان" و "گروس عبدلملکیان" و "فاضل نظری"(که ایشون فقط غزل کار میکنه)
+بابت معرفی این کتاب و شاعرش هم ممنون

سلام
به نظرم در مجموع این کتاب یک کار قوی بود.
ممنون از توصیه‌ها

مدادسیاه دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام
دنیایی که کاردستی کودکی باشد، پرواز خرگوش گرفتار در چنگال عقاب و جای خالی بال روی شانه چسبید.
عباس صفاری را به فهرست ریشه دار ترهای مجیدخان مویدی اضافه می کنم.

سلام
بله این تکه‌ها زیبا بودند.

ص.ش دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:40 ب.ظ http://radefekr.blogfa.com

به به.ً..
میله انتشا ات فصل پنجم هم کتاب شعرای خوبی داره.
پاییزپدرسالار صبر میخواد خوندنش‌.
کافکادر کرانه عالی بود
مادام بورای خوبه

سلام
اوهوم ممنون
الان کمی دچار رخوتم... ولی بعد از مدتی خاموش کردن موتور، درست می‌شود. به زودی

غریبه سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:30 ق.ظ

خریدمش دیروز. فصل دومش قشنگ تر است یا بیشتر به من چسبید نمی دانم. باید علمای شعر بگویند. به نظر من در بیشتر شعرهاش آن دو سه سطر آخرش به کل شعر می ارزد.

سلام

امیدوارم توصیه‌ام مفید بوده باشد.
ممنون

سحر سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:41 ب.ظ

1. جای خالی بال هایم را
روی شانه هایم نبین

این قسمتش بدجوری مرا به یاد آن داستان مارکز" پیرمردی فرتوت با بال هایی بسیار بزرگ " انداخت. فرشته ای در میان آدمیان!

2. برنامه ی کتابخوانی تان حسرت و حسادتم را توامان برانگیخت. فقط چهار تا از کتاب های آن فهرست را خوانده ام. فاجعه است!

سلام
1-
2- پس من چی بگم که از این لیست هیچکدامشان را نخوانده‌ام سوپر فاجعه است!!

آسمان آبی سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام بر جناب میله بدون پرچم و این جمع محترم و ادیب
یکی از دستاوردهای نشر ادبی امسال همین کتاب شعر بود و جستجو در خصوص آن به این وبلاگ رهنمون ساخت. شعرهای برگزیده جزو بهترین های کتاب بودند و اشعار متوسط نیز وجود دارد اما ساختار شکنی و بیان روان ایشان در خور تقدیر.اشعار دیگری پراکنده در سایت های ادبی از ایشان منتشر شده است و بویژه صفحه ای در فیسبوک را با محتوی دو بیتی مدیریت می نمایند که بسیار وزین و خواندنی است.
به امید روشنایی آسمان ادب و فرهنگ پارسی

سلام بر شما
ممنون از در اختیار گذاشتن تجربه و اطلاعات‌تان.
انتخاب آسانی نبود انتخاب این دو شعر

رها پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 04:19 ب.ظ http://asentrayeman.persianblog.ir

دیگر رنگ دریا را فراموش کرده ایم

آنقدر که مرغان ماهیخوار،

بر برکه هایمان حکومت کرده اند

حق دارید صدایمان را هرگز نشنیده باشید

فریاد ما


حبابی ست که روی آب نیامده،


می میرد


اگر چه از طعنه ی قلاب ها گریزانیم،

و از دست بی شرم تورها دامن کشیده ایم

عمری ست که به مردن،

خو گرفته ایم


ما ماهیان جویبار


از همان روزی که به دنیا آمده ایم،

آب از سرمان گذشته است!!

ممنون بابت معرفی این کتاب شعر

سلام
خوشحالم که لذت برده‌اید. ممنون از شما. این شعر ایشان هم زیباست. من واقعاً لذت بردم. مرسی.

درخت ابدی شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:23 ب.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام.
شعرهای خوبی بودن، با زبانی پخته. تصاویرش هم خوبه

سلام
دیگه وقتی شما تایید کنید من دیگه چه حرفی دارم بزنم. حجت تمام می شود...

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد