میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

استادیوم یا فرودگاه؟

وقتی مدتی پشت آدم باد بخورد واقعن برگشت به حالت اولیه و کار و نوشتن متواتر سخت است و این از مضرات تعطیلات طولانی مدت است. همه چیز یک طرف این بیدار شدن ساعت 5 بامداد یک طرف که واقعن حکمش حکم تردد در برخی فرودگاه‌های این دنیا است!

خیلی طول و تفصیلش نمی‌دهم. امروز ویرم گرفت که در سایت‌های برخی علمای این دیار یک سوال شرعی مطرح کنم. نشستم خیلی محترمانه برای برخی از ایشان که در زمان دولت قبلی، واکنش‌های شدیدی در قبال تصمیم دولت مبنی بر آزاد گذاشتن ورود زنان به استادیوم، نشان دادند و موجب شدند که آن تصمیم در نطفه خفه شود، این سوال‌ها را مطرح کردم. خلاصه سوالم این بود که با توجه به مواضع دولت عربستان در تقابل با ایران و همچنین رفتار اتباع این دولت با زائرینی که به آن کشور سفر می‌کنند که نمونه اخیر آن بسیار وقیحانه است، حکم این سفرهای متعدد و هزینه کردن پول در آن دیار چیست؟ چنانچه ورود خانواده‌ها به استادیوم‌های ورزشی به‌سبب احتمال بروز مفسده توسط ایشان ناشایست یا حرام اعلام شده است، شایسته است که در موارد مشابه (که البته از نگاه من که مشابه نیست، چون یک‌طرف احتمال است و طرف دیگر واقعیت تلخی که رخ داده است و بار اول هم نبوده است) نیز چنین واکنشی داشته باشند و...

از پدر یکی از این قربانیان نقل شده است که: "ما به آنتالیا نمی‌رویم، بچه‌هایمان را به جاهای آنچنانی نمی‌بریم، بچه‌هایمان را بردیم به یک مکان مذهبی ، بردیم به ام القرای اسلام ..." و سوالی کرده با این مضمون: "مگر جایی امن‌تر از حرم امن الهی هم داریم؟" ... البته حال و روز ایشان قاعدتن وحشتناک‌تر از آن است که بخواهیم به حرف‌هایش گیر بدهیم ولی واقعیت این است که حرم امن الهی هیچگاه امن نبوده است، حتا برای پیامبر و دخترش و فرزندان دخترش... در زمان معاصر هم وضعیت مشخص است که چگونه بوده، حتمن می‌بایست ماموران مربوطه "تفاوت فرهنگی"شان را بیشتر از حد مجاز در ماتحت اندیشه‌گی ما فرو نمایند تا ما متوجه موضوع شویم!؟ البته بعید است که باز متوجه موضوع شویم... حال ما کماکان مانند آن داستان مولاناست که با این دو بیت به شما کد می‌دهم:

گفت آنک با من ار یک بدمنش

بد بیندیشد بدرم اشکمش

گفت لوطی حمد لله را که من

بد نه اندیشیده‌ام با تو به فن
نظرات 18 + ارسال نظر
سامورایی چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:51 ق.ظ

واقعیت بسیار تلخی است حسین جان!
من که میترسم دیگه کسی رو حاجی خطاب کنم (حداقل تا اطلاع ثانوی که تکلیف مشخص بشه)
اما به راستی ما با خانومها در استادیوم همین کاریرا میکنیم که دولت عربستان با زائرین کرد!؟!؟؟ مسلما خیر بلکه خیلی هم احترام خانمهای محترم را نگه میداریم. پس به هیچ وجه هیچ شباهتی بین این و آن نیست و از علمای عظام تقاضا دارم که تجدید نظری در این رابطه بکنند. اصلا از کجا معلوم که همین علما هم در سفر به حرم امن الهی همین بلا سرشان نیامده باشد که اینقدر در داخل کشور زبانشان دراز است!؟ خدا خود داند و انشاءالله عاقبت همه ختم به خیر شود...

سلام
بله تلخ است...
این خطاب کردن هم طبیعتن با روحیه طنزپردازی وایبرانه‌ای که ما داریم در کوتاه‌مدت داستان‌ها خواهد داشت!
حساب کن تا همین دیروز برخی دوستان در محل کار ما را حاج‌حسین خطاب می‌کردند
در مورد اون سوال هم واللا چه عرض کنم... موضوع از نظر ایشان ظاهرن پهن شدن بساط گناه است و ممکن است اونجا خدای ناکرده نگاهی و صدایی خلاصه موجب شود برخی پایه‌ها به لرزه دربیاید. البته این ترس بی‌مورد است مگر عمارت بی‌پایه هم از لرزش پایه گزندی می‌بیند؟! (البته منظورم این است که پایه زمینی ندارد که با اعمال زمینی بلرزد پایه آسمانی دارد که با این چیزها نمی‌لرزد)

ص.ش چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:36 ب.ظ

من دیروز این اخبارو شنیدم. عربستان حسابی داره میتازونه. یکی از دوستام تو آلمان تعریف میکرد که در مورد آزارجنسی و سآاستفاده جنسی افراد مخصوصا کودکان و افراد زیر سن قانونی حسابییی حسابی مجازاتای سختی دارن. پدر طرفو درمیارن. اما به نظر من اون غرور نوجوونا حسابی لگد خورده و یادشون نمیره و حتی ممکنه روی اعتقاداتشون اثر بذاره .رو من که گذاشت. چون چیزایی دیدم که .....بگذریم خو شما خوبی؟

سلام
حالا حساب کن توی این هیروویری یکی از دوستان دیروز زنگ زده خدافظی که داره میره مکه خلاصه ضمن خدافظی توصیه های ویژه ای به ایشان نمودیم
اونا هم قوانین ویژه ای در این مورد دارند که باید دید...
اما سوال اینه که آیا ممکنه این اتفاق سبب بشه مردم باهوش ایرانی کمتر سر و دست بشکنند برای این سفر مستحبی!؟؟ من که بعید میدونم.
خودم خوبم. تازه از آرژانتین برگشتم و خیلی کیفورم...میخام دوباره همین سفرو برم دو سه روز دیگه

فرزانه چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 07:53 ب.ظ http://www.befar.blogsky.com

سلام
بله پیرو فرمایشات گهربار و وزینی از همین دست که شما فرموده اید و علامات سوال سرگردان در هوا و فضا حضرات دست بکار شده اند و برای مثال یکی از ایشان فرموده است:
آیا به هر قیمتی باید به حج عمره رفت؟؟؟
طبق گزارش های اخیر جمله مردم که دست به گوشی مشغول ساختن و تبادل طنازی های فراخور حال بودند حیرت کرده و سرها را به سمت حضرت ایشان چرخاندند ... که فهمیدند قبل تر فرموده بودند:
مایل نبودم مساله حادثه ناگوار فرودگاه جده رسانه ای شود و توصیه می کردیم رسانه ای نشود اما رسانه ای شد و باید چندنکته درباره آن بیان کنیم!


حال باید گفت رسانه ای شدن یا رسانه ای نشدن مساله این است

سلام
فقط همین یه نفر دست به کار شده فعلن!
به مصداق لنگه کفش و بیابان...
حالا این آقایون هیچ این کسانی که فرت و فرت دوست دارند بروند به این سفر رو چه باید کرد؟ همین رفیق ما که در جواب کامنت پایینی بهش اشاره کردم بار سوم چهارمشه که داره میره!!!! و تازه از اینکه من تعجب می کنم از کارش متعجب شده!
هیچ رقمه هم توجیه نمیشه! فقط مطمئنم واسه دفعه بعد که میخواد بره برای خدافظی به من زنگ نمیزنه

مارسی چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:00 ب.ظ

چند تا متن به دیوار اتاقم چسبوندم...یکیش اینه:
هیچ وقت نه مسجد و ن صدای اذان و نه وضو گرفتن و دولا راست شدن در مقابل یک قتدر متعال و صاحب اختیار مطلق که باید به زبان عربی با او اختلاط کرد در من تاثیری نداشته است...
خدایی که باید به زبون دون ترین مردم جهان باید با اون صحبت بشه برای من ارزشی نداره...

سلام
خیلی نژادپرستانه شد رفیق...
انسان انسانه، دون و مادون نداره....
می توان به اینکه فقط با یک زبان خاص میشود با او اختلاط کرد بند کرد و الی آخر....

مارسی چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:01 ب.ظ

منظورم عربستانی ها بوده

متوجهم ولی باز هم درست نیست.

قناری معدن پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:52 ق.ظ http://filterplus.blogfa.com

از همان روزی که موشکهای صعودی بر سر مردم یمن فرود آمد بنده سفر به آن سرزمین را حرام اعلام کردم

سلام
ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است
میشد این حکم رو وقتی قیمت نفت روند "نزولی" گرفت نیز صادر کرد

مهرداد پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:50 ب.ظ

سلام
داداش این مشکل حل نشده ها.
هنوزم با گوشی نمیشه پیام گذاشت.

سلام
واللا الان خودم با گوشی کامنتها رو جواب دادم...و با گوشی یه کامنت گذاشتم شد

میله پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 07:08 ب.ظ

این هم امتحان با گوشی

کامنت رو که ارسال کردم صفحه سفید شد ...منتها اومدم داخل وبلاگ دیدم کامنت اومده

نسیم پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 09:26 ب.ظ http://delgapp.blogfa.com

چندمدت پیش اخباری بود مبنی بر اینکه توی فرودگاه ترکیه از چمدونهای ایرانیها دزدی شده بود. نشنیدم از مسئولین کسی حمایتی یا اقدامی بکنه ولی اینبار امیدوارم کاری بکنه. منظورم اینه که وقتی بفهمی که این آدمها کسی پشتشون نیست وسوسه میشی هر بلایی سرشون بیاری دیگه. از دزدی مال شروع میشه به جاهای باریکتر هم میکشه.
ضمن اینکه بماند که خود حج رفتن هم جای سوال داره. به چه قیمتی آخه؟
صحبتهای پدر یکی از بچه ها هم فکر نکنم هیچوقت یادم بره. اینجاش "من نگران ایمان بچه‌هاهستم، من بچه‌ام را درشرایطی بردم به حرم امن الهی که مومن بود و با این وضع او را بازگرداندم."
یک چیزی هم امروز جایی خوندم که چون هنوز ازش مطمئن نیستم چیزی نمیگم.
اوه چقدر حرف زدم!

سلام
این موضوعات نبود نهاد‌های مدنی را نشان می‌دهد نهادهایی که بتوانند به عنوان یک واسطه پیگیر چنین مواردی باشند. در نبود این نهادها گاهی رسانه‌ها این نقش را به عهده می‌گیرند که گرچه گاهی غنیمته ولی همیشه مفید نیست. برخی موارد اگر رسانه‌ای نشود بهتر است یا این‌که اصلن طرف نمی‌خواهد رسانه‌ای شود. فشار افکار عمومی همیشه راهگشا نیست گاهی اوقات یک نهاد مدنی با چراغ خاموش بهتر می‌تواند یک بحران را مهار کند و...
....
برای خواهر من به عنوان مسافر این قضیه چمدان‌ها پیش آمد و هیچی به هیچی!
....
یکی از مراجع جواب من را داد!: با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ: این مساله با توجه به این که بجا آوردن حج عمره بر کسانی که مستطیع برای عمره هستند و هنوز حج تمتع بجا نیاورده اند واجب است (بنابراحتیاط)، مشکلی ندارد اما شایسته است که خریدهای خود را از آن کشور انجام ندهند.
ترکوند

منیر جمعه 21 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 04:19 ب.ظ

سلام
دوست عزیز عجب قیاسی میکنید ؟!
استادیوم محل تبادل شادمانی است که اساسن جزو کبیره جات است و فقط بهجت را می توان، آنهم یا در دو طبقه مجزای زنانه مردانه یا از پشت پرده ها و بطور کاملن زیرپوستی دریافت کرد !

برای زیارت عتبات و عالیات تا بوده و بوده ملت تشویق شده اند به دادن : دادنٍ پول ... دادنٍ جان ... دادنٍ نانٍ گرسنگان ... در کل پرداختٍ ...
البته دلم برای بچه های بینوا سوخت ولی بدجنس درونم نمی دانم چرا ایندفعه خوشحال است .
ایندفعه دست خدا از خانه خودش در آمد !

سلام
یاد اون خلاصه توضیح المسائل افتادم که می‌گفت هر آنچه که موجب خوشحالی شما گردد حرام است خلاص.
ای وای دادن‌ها زیاد شد
این تعبیر آخر جالب بود

مارسی جمعه 21 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 06:36 ب.ظ

من نژاد پرستم.همه می دونن

سلام
من نمی‌دونستم

مداد سیاه شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:43 ب.ظ

سلام
چه خبر تأسف آوری!

سلام
خوبیش اینه که خنجر رو به کمرمون بستیم

غریبه شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 06:20 ب.ظ

خدا وهابی رو الهی لعنت کنه
بعدش دسته جمعی مدینه قسمت کنه
( آهنگین بخونید)
سکینه مداح در مولودی خوانی روز مادر... درست نمیشیم. نع...

سلام
این از اون لعنت هاست که من آرزوشو دارم دچارش بشم!!!
خوداییش چی از این بهتر؟!
میشینم زیر کولر و ماشین های خوب خوب سوار میشم و همه دنیا رو می چرخم و عشق و حال و سور و سات تکمیل...هزینه ش رو هم لعنت کنندگانم می دهند...کثرهم الله
نه به هیچ وجه!

مجید مویدی یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 02:44 ب.ظ http://majidmoayyedi.persianblog.ir

سلام بر میله‎ی بزرگ و عزیز
مدتی به خاطر پاره‎ای مشکلات، نتونستم خوب به صفحه دوستان سر بزنم و بخونم.
+ جوابی به سوالتون دادن آیا؟ منظورم همون علمایی هست که سوال رو مظرح کردید ازشون.
+ متاسفانه ملتِ ما، قدرت تمیز و تشخیص و رجحان بندی(دقت کن که این سه خصیصه،یک جورایی قدرت پاسخگویی به تقریبا تمام طیف مسائلی که یه انسان میتونه باهاش روبه رو بشه رو به آدم میده) رو ندارن...
+ این هم چیزی نیست که به زودی برطرف بشه یا بهتر بشه. خود شما خیلی بهتر از من تاریخ تفکر این ملت(دستِ کم از سیصد،چهارصد سال اخیر بیشتر منظورمه) رو می‎دونی.
+ میگن یه ملتِ عاقل، بالای سرِش یه حاکمیت عاقل بهش حکمروایی میکنه و بالعکس... به نظرِ من اگه صد در صد هم درست نباشه این موضوع، لااقل تو خیلی از مسائل اقتصاد و اجتماعی و فرهنگی، این امر تا حد زیادی درسته

سلام بر آقا مجید
راحت باش رفیق...
یکی‌شون شنبه جواب داد که عین جوابش رو ذیل کامنت خانم نسیم آوردم: فرمودند مشکلی ندارد و لازم است که تشریف ببرید این سفر را و فقط ترجیحن آنجا خرید نفرمایید!
باقی هم چیزی ازشون نیومده توی ایمیلم...شاید باید برم به سایتشون! اونی که جواب داد با ایمیل جواب داد.
......
موجی که ایجاد شد من را پشیمان کرد از نوشتن این مطلب! یعنی در شبکه‌های اجتماعی چیزهایی دیدم که چندبار خودم را بابت این جوگیر شدن لعنت کردم
واقعن امید داشتن در چنین اوضاعی فاکتورهای زیادی لازم دارد که یکی از آنها پوست کرگدن است!
.....
جنس‌شان زیاد متفاوت نخواهد بود (حاکمیت و مردم) تجربه این را می‌گوید.

. دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 09:10 ق.ظ

این نیز بگذرد. اصلا یادمون میاد یه روزی داشتن برای بوسنی هرزه گوین خودشون رو نصف میکردن؟ یادشون هست که داشتن سایه هرچی عراقی هست رو با تیر میزدن؟ نه اصلا یادشون نیست. اینا رو هم فراموش میکنن و ... لامصب تو این مملکت هر اتفاقی که میفته آدم یاد کتاب 1984 میفته.

سلام
خوبیش همینه فقط
همین که زود فراموش می کنیم و می کنند مثل ماهی قرمز کوچولو
یه فامیلی داریم که برادرش هم شهید شده، رفته بود عتبات اومده بود با یه احساسی از اخلاص برادران عراقی حرف می زد که نگو خب این از یه زوایایی بد نیست... زندگی ادامه دارد و قرار نیست همیشه در گذشته ماند...
سوی منفیش هم اینه که اشتباهات گذشته رو تکرار کنیم که می کنیم!

زری پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 06:09 ق.ظ http://be-ahestegi.blogfa.com

از آنجا که قوت لایموت بعضی ها در همین راه های رسیدن به خدا ست شرط عقل آن است اتفاق ها رسانه ای نشود و اگر شد سر وته ماجرا به هم آید که می آید.

سلام
حالا البته شرایط به گونه ای بود که در کل رسانه ای می شد مزایایی داشت و دارد... سر و ته ماجرا تا سر و ته برخی امور دیگر هم بیاید هم نخواهد آمد. منتها کاش برای برخی خداباوران این سوال ذهنی پیش بیاید که راه های کوتاه تر نزدیک شدن به خدا چیست!؟

خانم مسافر جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:50 ق.ظ

سلام میله جان
دلتنگت بودم
سال خوبی داشته باشی

سلام بر مسافر
ممنون از لطفتان
امیدوارم برای شما نیز این چنین باشد.
خانه جدید و رویاهای نو و دنیای نو

منیر یکشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:03 ق.ظ

این موج ، این دفعه بسیج داشنگاه امام صادق رو هم درگیر کرد . یعنی هنوز لفظ کاغذپاره که میشنوم اون کوچک مغز خودگنده بین به یادم میاد !
از ترس این که کاغذپاره ی امضا شده با عربستان یک وقت موجبات توافق رو فراهم تر نکنه ، موجبات تحریم حج فراهم شد!
آیییی عدوووو !! مگر تو بشی سبب خیر به واللهه!

سلام
فعلن که آن‌قدر جوک ساخته شده که نگو!!! از فاجعه هم می‌توانیم جوک بسازیم... پوست انداخته‌ایم!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد