میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

مقاومت شکننده (1) جان فوران


چندی قبل یک سری برنامه درخصوص رویدادهای 57 از یکی از شبکه ها پخش شد که البته من ندیدم! اما سر میز صبحانه در محل کار، ترکش هایش به من اصابت کرد. همه یک صدا از نقش ویژه خارجی ها در آن دگرگونی می گفتند و این که ما داشتیم پله های ترقی را دو تا دو تا می رفتیم بالا اما نگذاشتند. دم دروازه تمدن جفت پا انداختند برامون... آهای مش قاسم...

همین امروز صبح یه دعوت نامه مراسم رونمایی کتاب از طرف سازمان اسناد و کتابخانه ملی اومده برام که از دو جهت هنگ کرده ام! این که چطور و چگونه این دعوت نامه به اسم من و به آدرس محل کارم ارسال شده است ...و این که تاریخ مهر پست پیشتاز چهار روز بعد از مراسمی است که به آن دعوت شده ام!!...غرض صحبت از این مجموعه تاریخ شفاهی ایران معاصر است که هر کتابی از آن به یک زاویه خاص می پردازد و آن هم از لابلای خاطرات یکی از دست اندرکاران بازه تاریخی مورد نظر (اینجا پهلوی دوم) در نقطه مقابل پاراگراف اول مطلبم می خواهم به گوشه ای از خاطرات دکتر علینقی عالیخانی که هفت سال وزیر اقتصاد بودند در آن زمان، اشاره کنم:

در کشوری که تورمش، در تمام دوره ای که ما میزان رشد بالا داشتیم، بین یک و نیم تا دو درصد بود، یک مرتبه تورمش می شود 25 درصد، بعد شاهنشاه که آریامهر شده، می آید یک فرمان صادر می کند جزو اصول انقلاب، اصل نمی دانم چندم، که افزایش قیمت ها ممنوع است، از آن حرف ها بود؛ یعنی شما می خواهید بگویید که مثلاً بالا آمدن خورشید ممنوع! نمی شود که. طبقه ای که بابت تمام زحمات شاه بهره برده بودند، شدند مخالف، یعنی کدام طبقه؟ بازاری، بازرگان، صاحب صنعت. شاه هم شروع کرد به تبعید این ها و توی سرشان زدن. آن ها چه کار می کنند؟ می روند به روحانیون متوسل می شوند. طبقه صنعتگر و این ها چه کار می کنند؟ صاحبان صنایع نو می روند با انتلکتوال های طبقه خودشان حرف می زنند. این ها همه می شوند یک جبهه. شاه هم که حالیش نبود و همیشه فکر می کرد که اگر خارج را حفظ بکند، در داخل اتفاقی نمی افتد؛ در حالیکه هیچ وقت اتفاقی از خارج نیفتاده. انقلاب صد درصد داخلی بود. در آن تردید نداشته باشید. می گویند بی بی سی فلان گفته؛ بی بی سی همان موقع درباره صدام حسین هم حرف می زد، چرا صدام حسین نیفتاد؟ چرا ما افتادیم؟

کاش برای دسته اول هم یک ارجاعی می گذاشتم، چون ممکن است ذهنتان برود به دور و برتان... همین متخصصینی که آماده همراهی و هم آوایی با امواج اند. از همان هایی که دور اول به همراه یک موج می روند به معین رای می دهند اما در دور دوم به همراه یک موج دیگه می روند به احمدی نژاد رای می دهند...منظورم اینها نبودند بلکه کسانی بود که کمی جدی تر چنان نظری داشتند.

منحرف نشوم از موضوع...موضوع چه بود؟ ریشه های دگرگونی 57 بود... چگونگی تحلیل انفجارهای اجتماعی اینچنینی که در تاریخ معاصر ما کم نبوده است (موفق و ناموفق)...از نگاه من واضح و مبرهن! است که نیروهای خارجی به انحاء مختلف در این دگرگونی ها موثر بوده اند و یکی از دلایل این وضوح، وابستگی دولت و جامعه و اقتصاد ما به اقتصاد جهانی و سیاست های قدرت های جهانی است. وقتی وابسته هستیم خواه ناخواه تحت تاثیر نیروهای خارجی قرار می گیریم.

آن نیرو های خارجی در کنار نیروهای ناشی از ساختارهای داخلی موجب بروز تنش در جامعه می شود و این تنش به صورت جنبش های اعتراضی خودش را نشان داده است که ریشه آن طبعن در مقاومت بخش های مختلف جامعه در برابر این دو نیرو می باشد.

جان فوران نقطه آغاز بررسی خود را جایی قرار می دهد که ایران هنوز وارد نظام جهانی نشده است. هنوز از وابستگی اقتصادی سیاسی خبری نیست و از جهاتی ایران، قدرتی است هم ارز برخی قدرت های اروپایی...یعنی زمانی که سلسله صفویه در اوج قدرت خودش قرار دارد. چارچوب تحلیلی خودش را هم در فصل اول کتاب توضیح می دهد که  اینجا در موردش نوشته ام و سر آن دارد که نشان دهد چرا و چگونه این مقاومت ها و خیزش های امیدوارکننده جهت دگرگونی ساختار های قدرت شکل می گیرد و چرا دچار فروپاشی و شکنندگی می شود و از این رو هم نام کتابش مقاومت شکننده است.

بخوانیم، ببینیم.  

 

نظرات 11 + ارسال نظر

همون طور که خودتون نوشتید ، هیچ پدیده ی اجتماعی ، از جمله انقلاب ، نیست که صرفا بر مبنای فاکتورهای داخلی یا خارجی صِرف اتفاق بیفته . ترکیبی از هر دوِ این متغیرها هستند که یک نظام سیاسی رو به واکنش وا میدارن و بعضا ، نتیجه به دگرگونی نظام سیاسی منجر میشه. فقط متوجه نمیشم که جرا در یک پاراگراف ماقبلِ پاراگرافِ آخر میگید تنش های به وجود آمده ، حاصل مقاومت بخش های مختلف جامعه در برابر این دو نیرو( خارجی و ساختارهای داخلی ) است؟ بخشهای مختلف جامعه مگه تحت تاثیر همون نیروهای دوگانه به غلیان در نیامده ، پس چه مقاومتی؟

سلام
اول این که این کتاب را توصیه می کنم به چند دلیل...حالا نمی خوام بگم هزار و یک دلیل و بعد ارجاع بدهم دلایل را به دانسته های خودتان که اگر این کار را هم انجام بدهم چندان نادرست نیست اما یک دلیل ساده اش این است که نویسنده تقریبن هرچه مکتوب بوده است در زمینه موضوع تحقیقش خوانده است و مد نظر قرار داده است ولذا خواننده به واسطه این کتاب به اقیانوس متصل می شود! و دلیل دوم داشتن چارچوب تحلیلی است که حتمن در لینکی که داده ام دیده اید و در فصل ابتدایی البته خیلی بهتر خواهید دید.
و اما سوال تان: یه کم مکانیکی به مفهوم نیرو نگاه کرده ام و الان هم در جواب به همین ترتیب...گاهی بخش های مختلف جامعه در راستای همان نیرو (داخلی یا خارجی) به حرکت در می آیند و گاهی (که معمولن بیشتر است در تاریخ معاصر ما) در خلاف جهت آن نیرو...مثلن حکومتی یا دولتی در راستای مدرنیزاسیون می خواهد اصلاحاتی انجام دهد در مقابل, ائتلافی از طبقات مختلف پدید می آید که در برابر این موضوع مقاومت می کند و حتا بازگشت به سنت ها را تبلیغ می کند... این گونه است که نیروها معمولن واکنش های مقاومتی را در جامعه به وجود می آورد.

غریبه یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:39 ق.ظ

یه چند تا کتاب خفن دارم در مورد پاراگراف اولتون.
سلام

سلام
خب چه جایی بهتر از اینجا که یکی دو تاشون رو همین جا معرفی کنید.
مرسی

سامورایی یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 01:04 ب.ظ http://samuraii84.persianblog.ir/

سلام

سلام

کامشین دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:23 ب.ظ

سلام میله
اولا می خواستم ازت تشکر کنم که با کامنتی که به پست حذف شده من دادی باعث شدی یک چراغ در ذهنم روشن بشه.
ثانیا الان فهمیدم که من چقدر این کتاب را میخواهم
اگر وقتی برگشتم تموم شده باشه، یا نابود شده باشه، یا کمیاب شده باشه چه کار کنم؟
ثالثا اگر خواستم به من قرضش می دهی؟
پیر شی پسرم

سلام بر کامشین
روشنی چراغ های ذهنتان مستدام باد البته نه موقع خواب و استراحت
این کتاب واقعن در نوع خودش و در طبقه خودش بسیار قابل توصیه است.
اگر خواستی به زبان اصلی تا زمان برگشت هم نگاهی به آن بیاندازی این لینک آمازونشه:
http://www.amazon.com/Fragile-Resistance-Social-Transformation-Revolution/dp/0813384788
که البته قاعدتن در کتابخانه خواهی یافت.
منتها فارسی شکر است و این ور آب حتمن هست اگه هم نبود ثالثن
سلامت باشی

مدادسیاه دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:56 ب.ظ

سلام
باید کتاب جالبی باشد.

سلام بر مداد گرامی
حتمن هست قربان...توصیه می کنم

سحر سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:12 ب.ظ

چیز پیچیده ای است این وقایع سال٥٧ ؛
گاهی فکر می کنم همه ی انقلاب ها اینقدر پیچیده اند یا این یکی که نصیب اینجا شد . هر چقدر هم راجع بهش گفته یا نوشته شود باز هم کم است . این کتاب هم دست کم به اعتبار ناشرش باید خوب باشد.

سلام
یکی از آخرین انقلاب ها...جنگ سرد...نفت...مذهب...ائتلاف فراگیر چند طبقه ای...ارتش قابل اعتنا...خاورمیانه...و ...
همه اینها کمک می کنند به پیچیده تر شدن.
علاوه بر ناشر باید اضافه کنم تا اینجا که خوانده ام واقعن کتاب مهمی است و نویسنده واقعن زحمت کشیده.

پروین چهارشنبه 10 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:02 ق.ظ

دوبار نوضیحت رو خوندم تا بالاخره گرفتم چی شد !

از این منظر ، بعله ، حق با شماست . ممنون از توضیح.

فردا شال و کلاه میکنم برای خریدش.

امیدوارم در بازار کتاب موجود باشد .

سلام
خب...خوشحالم
وقتی کتاب را بیابید و شروع کنید خیلی دقیق تر و بهتر روشن می شوید.
پیدا کردید حتمن یه خبر بدهید.
پیدا نکردید هم همینطور...چون ممکن است دوستان دیگر هم بخواهند و از جایی که شما یافتیدش بهره ببرند و بالعکس...
ممنون

درخت ابدی جمعه 12 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:39 ب.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام.
جقدر خوندن این کتاب برام سخت بود. تاریخ معاصر خوندن سعه‌ی صدر می‌خواد. درسته که نیمه‌کاره رهاش کردم، ولی همه‌ش با خودم فکر می‌کردم چرا آخه. انواع روش‌های توتالینر و انقلابی دست به دست هم می‌دن تا آخرین فاجعه‌ی چپی رقم بخوره. فجایع جدید شکل متفاوتی داره.

سلام
آره واقعن خواندن آن حوصله ویژه ای می طلبد...خود من هم که سری قبل مبلغ این کتاب شدم وسط راه ماندم. امیدوارم این بار تا انتها بروم و باعث شوم شما هم پرونده این کتاب نیمه مانده را ببندید. گاهی به برخی دوستان گفته ام اگر ایشون طوری عمل می نمود که سقوطش 10 سال عقب می افتاد (و این امر کاملن شدنی بود) پارادایم تغییرات عوض می شد و داستان به کل عوض می شد.

ناهید شنبه 13 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:55 ب.ظ

سلام
بسیار عالی . سپاس فراوان بابت زحمتی که میکشید .
اینکه قبل از ورود به رویدادها به علت و معلولها که همون عوامل داخلی و خارجی هست و (به نظر من مهمتر از این دو ) تقابل جامعه با این دو ، راهگشاست برای ادامه ی ماجرا .
دوست دارم کتاب رو بخرم و همزمان با پست های شما بخونمش اما واقعیتش میترسم تاب نیارم بخونمش . از بس این تاریخ یه جوریه

سلام
این کتاب عرض می کنم که تاریخ صرف نیست
یک جور تحلیل اجتماعی است که بازه زمانی وسیعی از تاریخ ایران را در بر می گیرد.
به نظرم بد نیست که درنگ را یک ریویو بکنی...اگر دیدی تاب و توانش را داری برو دنبال کتاب.
ممنون

روژان جمعه 19 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:36 ب.ظ http://seyedezahrazarei@gmail.com

خیلی وبتون رو تحسین می کنم واقعا هدفمنده فقط توصیه می کنم حتما حتما قالبش رو عوض کنید و با فونت درشت تر بنویسید وگرنه با وجود داشتن نوشته های غنی آدم حوصلش نمیشه بخونه!
(راستی پاسختونو برام ایمیل کنین)

سلام
ممنون از اظهار لطفتون.
در مورد قالب مدتی است که مشغول دو دو تا چار تا کردن هستم...
فونت را از مطلب بعد از دریا یک درجه بزرگتر می کنم...
مرسی از پیشنهاداتت.

زهره دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 06:17 ب.ظ http://zohrehmahmoudi.blogfa.com/

مرسی از توضیحات. دو بخش اخر رو خوندم خیلی خوب نوشتی. میخواستم بپرسم باقیش کجاست که پیدا کردم. ممنون

سلام
بله... جوینده یابنده است!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد