میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

سالگرد وبلاگ

یک سال گذشت! اصلاً هم مثل برق وباد نگذشت! کندتر از حد معمول هم نگذشت... کاری به نسبیت زمان و موهای قشنگ انیشتین ندارم, گذر زمان مثل همیشه بود. امممما ! شرایط به گونه ای بود که آدم حس می کرد دارد یک سیگار با کیفیت می کشد و آنقدر حال می کند که مدام میاد جلوی دوربین و خواهش می کند فقط وقتش را زیادتر کنید.

بد آموزی داشت؟! حق با شماست ... به جای سیگار می تونید اووم می تونید اووم ... چه انتظارهایی دارید از یک میله دهه پنجاهی... به جاش یک کتاب بگذاریم و قضیه فقر تفریحات سالم را درز بگیریم.

در این یک سال کتاب های زیادی خواندم (77 تا که آمارش هم نه در بانک مرکزی که همین بغل... کجا برادر؟ این بغل نه! اون بغل رو می گم). زیاد خواندم , که اگر نبود این وبلاگ و خوانندگان پیگیر و با مرامش , نمی خواندم. این را بدون تعارف می گم, مطمئنم که 10 درصد آن را هم نمی خواندم. تازه کیفیت خواندن هم مطرح است , نه این که الان فکر کنم که دارم با کیفیت می خونم و خدا شدم , نه این قدرها هم کم جنبه نیستم , ولی حس می کنم که یک اپسیلون بهتر شدم... حداقلش اینه که به سبب نوشتن مطلب مجبور بودم که در حد توانم با دقت بیشتر بخوانم...

گفتم به واسطه وبلاگ و خوانندگانش... وبلاگ بدون خواننده هم چندان انگیزه ای ایجاد نمی کند, پس چه باقی می ماند؟ بله! شما دوست عزیز , دقیقاً شما و حتی شما....

در این مدت 75 عدد از کتاب های کتابخانه خودم خوانده شد و بدین ترتیب شرمنده کتابخانه ام نشدم! کتابی که در کتابخانه قرار بگیرد و خوانده نشود و قرار هم نباشد که خوانده شود, تقریباً مثل آن است که رفته باشد زیر پرس پست قبل و خمیر شده باشد... این گونه است که همه ما به نوعی همکار هانتا هستیم و ...

 ***

قرار بود برای جشن سالگرد! (کدوم جشن؟! آه ترک عادت... یاد نوار شهر قصه به خیر!) یک داستان کوتاه را بخوانم و لینکش را اینجا بگذارم تا از باب همون قضیه قصاب و شعرخوانی که در پست قبل گفتم به صورت زورچپان صدایمان را وارد دنیای مجازی بکنیم. حقیقتش یک داستان کوتاه از هاینریش بل بود به اسم "اقدام خواهد شد" که خوانده بودم برای این قضیه ولی به دلیل پاره ای مشکلات فنی نرسید! که در اولین فرصت می رسانم.

عجالتاً همان دو تا شیرینکاری مربوط به عید نوروز را که اینجا مجدد می گذارم را گوش کنید تا همکاران در واحد فنی مشکل را رفع کنند. 

* پ ن 1: هنوز مشغول آناکارنینا هستم و به خط یک سوم رسیدم. پ ن 2: مطلب بعدی مربوط به کتاب "کفش های شیطان را نپوش" احمد غلامی خواهد بود. پ ن 3: در پست بعدی انتخابات کتاب های بعدی را خواهیم داشت, گفتم که شناسنامه هاتون رو دم دست نگه دارید.

نظرات 38 + ارسال نظر
طبیبچه دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:29 ب.ظ http://tabibcheh.mihanblog.com/

سلام

تولدش! مبارک


به مناسبت سالگرد، مجددا به خاطر وبلاگ پر بارتان تشکر می کنیم

و برای اینکه بدانند- همه- که ماهم نمایشگاه کتاب رفتیم

دربین کتاب هایی گه گرفتم، وقفه در مرگ (بعد از کوری و بینایی ژوزه ساراماگو )رو گرفتم که بر اساس عدم وقوع مرگ حتی در بدترین شرایط و عواقب آن نوشته شده
تموم نشده ولی فعلا جالب بود
کتاب های زیادی رو بر اساس لیست شما گرفتم-ممنان

کتاب فردینان سلین رو هم گفتن دیگه چاپ نمی شه

باز هم تولدش مبارک-برود شمع ها فوت کند تا صد سال زنده باشد

سلام دکتر جان
ممنان محبت کردید
موضوع جالبی دارد... دلمان خواست
امیدوارم که از لیستی ها و البته باقی کتابهایی که خریدید لذت ببرید (از لیستی ها بیشتر لذت ببرید البته )
سفر به انتهای شب را باید شانسی در گوشه کناری یا شهر دوری یا بازار سیاهی ...یک چنین جاهایی پیدا کرد. (و کتابخانه ها)
صد سال!!؟ البته برای وبلاگ امکان پذیره ... کلیدش رو باید به دست نفر بعد بسپارم که راه را ادامه بدهد و الی آخر... ممنون

فرواک دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:18 ب.ظ

سلام
مبارکا باشه... ایشالا صد ساله شه میله و تو صد سالگی‌ش پرچم بزنه بالاخره.
شما سیگارو می‌گید من می‌گم مزه‌ی یک شکلات واقعی که بخوایش تو دهن نگهش داری و نذاری که زود آب شه و چشمهات رو ببندی و بری تو رویای سوئیس و ترکیه و...
در مورد تعداد کتاب‌هایی هم که خوندید و دارید و باز هم می‌خونید فکر کنم آخر سر شما هم دو تن کتاب می‌چینید رو سایبان بالا سرتون...
خوبه شما آنا کارنینا رو دارید می‌خونید من که هنوز نخریدمش.اما کفش‌های‌شیطان را نپوش رو خوندم.

سلام
ممنون مرسی
البته در مرام من نیست که بخواهم پرچمی سر میله آویزون کنم حالا صد سال بعد رو نمی دونم.
گفتی زود آب نشه یاد این کشک های خشک افتادم که دیر آب میشه! جون می ده برای رویاهای دور و دراز! باهاش میشه نصف دنیا را گشت در رویا
در مورد کتاب باید بگم هنوز به سرویس های بهداشتی و غیره و ذالک نرسیدم
آناکارنینا حداقل 2 تا ترجمه دارد اگر خواستید بخرید روی ترجمه ها دقت کنید این فقره بماند برای بعد خواندنم میگم.
ممنون

ققنوس خیس دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:23 ب.ظ

هنوز وقت نکرده ام برای تنهایی پرهیاهو کامنت درست درمونی بگذارم !
برای این پستت هم اگر دل و دماغی بود حسابی از خجالتش در می آمدم :) ولی حیف که هوای حوصله ابری است فعلن ... تبریک رفیق خوب

سلام
من موندم تو با وقت هات چه کار می کنی برادر؟
خوب زمانش رو بیشتر کن!
بیا! وقتت رو که داده بودی قبلاً به... دل و دماغ رو به کی بخشیدی؟ چی کارشون کردی؟!
هنوز منتظر تماس و برنامه ریزی هستم ها!!!

http://khaneipedar.persianblog.ir/ دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:28 ب.ظ http://khaneipedar.persianblog.ir/

سالگرد تولد وبلاگتان مبارک

شما از معدود وبلاگ نویس هایی هستید که اهل مطالعه و درک مطلب هستید

امیدوارم مطالعات و نوشته های خوبتان همیشگی باشد

سلام
ممنون دوست عزیز

هادی دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:56 ب.ظ http://playtime.blogsky.com

سلام
آقا تبریک می گم سالگرد وبلاگت رو
ایشالا همیشه سالم و شاداب در کنار خانواده بخونی و بنویسی
خانم بنده هم که به کتاب علاقه داره و کمی تنبله از اون عیدی ها خوشحال شده،البته هنوز گوش نکرده
ممنون

سلام
ممنون برادر ...به همچنین
امیدوارم گوش کنند و خوششان بیاید
شما هر روز دسته جمعی دو سه تا فیلم با هم می بینید دیگه فرصتی برای کتاب خوندن یا شنیدن نمی مونه !

درخت ابدی دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:43 ب.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام.
تولد وبلاگت مبارک. ایشالا سال‌های سال بخونی و بنویسی و ما هم بخونیم.
77 تا کتاب آمار خوبیه. یعنی هفته‌ای بیش‌تر از یکی. ریاضی رو حال می‌کنی؟!

سلام درخت جان
ممنون ... آره کف بر شدم می دونی! حساب کردم اگر بخواهیم 1001 کتاب را بخوانیم (با فرض این که همه ترجمه بشود) و هفته ای یکی هم بخوانیم حدود 20 سال طول می کشد!
یک آدم در طول عمرش قاعدتاً نمی تواند از 3000 تا کتاب بیشتر بخواند! یعنی خونه پرش 3000 تاست!!!! می بینی فرصت ها خیلی کمند و گزینه ها زیاد و انتخاب دشوار و همینطور دشوارتر هم می شود.

[ بدون نام ] دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:59 ب.ظ

سلام
وای برای پست قبلی خیلی سعی کردم نظر بدم نشد
خلاصه کتاب مورد علاقه ام بود دیگه خیلی دوسش داشتم
تولد وبلاگتون هم مبارک امیدوارم دوستیمون پابرجا و پر رنگ تر بشه

سلام
درک می کنم برای برخی پست ها واقعاً کامنت گذاشتن سخته و اصلاً اجباری هم نیست که برای هر پستی که می خوانیم نظر بدهیم... الان من جلوی رویم یک معمای خفن شکل گرفت که نویسنده کامنت کیست؟
ولی در هر صورت امیدوارم پابرجا و پررنگ تر بشه

Reza سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:06 ق.ظ

Amoo Hossein naze nafaset hatman be ghesehat goosh midam
chetori?az dastesh khalas shodi ya na?
che khabara?
bi maram hanooz morkhasi man tamoom nashode nameye tarke kar baram zade.
harchi liaghatesh az ghole man behesh begoo
shad bashi

سلام داش رضا
حتماً گوش کن که صدای عموحسین یادت نره!
هنوز خلاص نشدم!! رفتم پیش معاونت و بعد صحبت گفت جابجا باید بشی و با مدیر صحبت می کنم... مدیر می گه با جایگزینی موافقت می کنم... یه لیست چند نفری از رییس گرفته که توش اسامی کسانیست که ایشون می تونه باهاشون کار کنه!! مدیر گفت با رییساشون صحبت کن ... همون اول گفتم که محاله کسی حاضر بشود بیاید جای من کار کند , قبول نکرد... خلاصه با پدرام و شیخ و پارسا و جدیده که جای شیخ نشسته صحبت کردم و همگی خواهان بودند که برم اونجاها ولی لامصب هیچ کس حاضر نیست بیاد جای من!! ... شیخ بیشتر پیگیر بود و یک لیست 7 تایی از کسانی که جدید اومدند برای استخدام داد این ور که از توش هرچندتا می خواد انتخاب کند و به جاش منو بده اون ور! در یک ماراتن دو سه هفته ای ظاهراً یکی را اوکی کرده (الله اکبر) ... حالا مشکل اینه که همه مجوزهای استخدام قفل شده و گرفتن تایید طرح و برنامه هم اومده وسط! خلاصه بلبشوییه... جماعت مشاورین می گویند 3 تا 6 ماه دیگه این پروسه طول می کشه (تازه من دارم این وسط حکمم را هم می دهم و دوباره میشم کارشناس ساده )... خلاصه دارم آسفالت میشم...
اما بعد:
این آدم تا کتف دستت را در عسل بکنی و بچپونی تو دهنش باز گاز می گیره! خفه که نمیشه!!
به چه کسی این مسئولیت را تفویض کردی کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی... حقیقتش لیاقت این از دهن من خارج نمیشه!!
ولی خوب توی این ماراتنی که داشتیم چند تا ضربه خوب خورد! ولی خوب پشتش گرمه ... گرم تر هم شد (هاشمی هم جای شاه حاتمی نشست)...
راستی اون رفیقمون از نروژ اومده بود برای تسویه حساب! تو نمی خوای بیای؟

حسین(گیلانی) سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:27 ق.ظ http://www.halachin.blogfa.com

سلام بر دوست گرانمایه و بزرگوار و هم نامم.

تبریک می گم. ایشالا برقرار و پایدار باشید. انصافا 77 تا عالیه. بابت این هم تبریک.
اما سوال: ظاهرا قبلا کتابهای غیر داستانی هم می خوندید. الان دیگه کلا دورشونو خط کشیدید؟ یا تنها تنها می خونید؟
(منظورم فلسفه، جامعه شناسی، شعر و ....). از این به بعد هم فقط رمان و داستان کوتاه می خونید؟
من خیلی هم به اون لیست 1001 کتاب اطمینان ندارم تا جایی که یادمه تو اون لیست حرفی از "مثنوی" و "نظامی" و امثال اینها نیست. در عوض "هری پاتر" هست. البته اگه منظورش از کتاب فقط " رمان" باشه باز یه چیزی...
بی خیال مبارکه.

سلام حسین عزیز
ممنون
نه اینکه کلاً گذاشته باشم کنار... منتها باید آمادگی پیدا کنم!!!
فعلاً باید از خجالت کتابخانه ام دربیایم و بخش عمده ای هم رمان نیستند پس کم کم وارد انتخابات خواهند شد!
اون لیست یک منبع است و البته منبع مقدسی هم نیست کاملاً بشری است ولی غیر از دو سه مورد تا الان ضرری ندیدم! در این لیست قاعدتاً فقط رمان هست اما دو سه موردی هم خارج زده است که باید به لیست انگلیسی و کتابی که در این زمینه سایت آمازون منتشر کرده است مراجعه کرد. ضمناً از هری پاترها چیزی در لیست ندیدم!
موفق باشی

نعیمه سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:21 ق.ظ http://dokhtarezamin.blogfa.com/

یک سال و 77 تا کتاب
زنده باد برادر (آیکون کف زدن)
واقعاً شاهکار کردی و آبروی ما دهه پنجاهی ها را نجات دادی (آیکون پاک کردن عرق شرمساری)
راهت پر ره رو باد (آیکون گل ریزان)

سلام
من کوچیک همه دهه پنجاهی ها هم هستم
البته مخلص باقی دهه ها هم هستم
ممنون

مهدی نادری نژاد سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:52 ق.ظ http://www.mehre8000.org

با سلام
دوست گرانمایه
درین مدت اشنایی با شما با دنیایی متفاوت اشناشدم .فکر میکنم این تفاوت به دلیل ارتباط شما با رمان و ویژگی های پیچیده اش باشد.رمان های خوبی را انتخاب ومعرفی میکنید.
داستان زیبای http://hosseinkarlos.blogsky.com/1390/02/11/post-127/
خواندم لذت بردم.
متشکرم.

سلام برادر
لطف دارید قربان
اینجا حاصل یک کار جمعیه و من هم یه گوشه کارم
خوشحالم که از این کتاب راضی بودید واقعاً کتاب قابل توجهیست.
ممنون

ققنوس خیس سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:02 ب.ظ

سلام مجدد
تو بگو وقت چه کارها با ما که نمی کنه !!
من پنج شنبه صبح به امید پنج تن می یام تهران ... جمعه صبح هم یه امتحان استخدامی دارم ... حالا شما هم برنامه و وقت و این جور چیزا رو بریز وسط ، شب یا روز ؟ کجا ؟ دربند یا آزاد ؟ دیگه بقیه ش با خودت ... مخلصیم

سلام
میگذاشتی صبح پنجشنبه برام کامنت می نوشتی!!
ببینم چه کار میشه کرد...

لیلی سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:55 ب.ظ http://lilymoslemi.blogfa.com

اقا من این حرکت کتاب گویا رو خودم در وبلاگم با یه داستان موراکامی انجام دادم و تقریبا استقبال شد... من داوطلبم فقط باید رای بگیریم کی چه داستانی رو اجرا کنه تا سال بعد مطمئنم کلی کتاب خونده میشه. یه رای گیری کن هر کی موافقه دستش بالا

سلام
آهان در اون حد! بد نیست... البته مجموعه ای که متنوع باشد (از کتاب های مختلف و نویسنده های مختلف در یک سی دی با صداهای مختلف!) حالا پنج شش تا هم بشه در سال که در خودرو و جاهای دیگه گوش کنیم بد نیست... البته بیشتر جنبه معنویش و صدای دوستان را گوش دادن مد نظر است.
ممنون
وقتی که سری بعدی رو گذاشتم (همین اقدام خواهد شد) این مطلب را هم مطرح می کنم.

پژمان سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:37 ب.ظ

سلام حسین عزیز
سالگرد این وبلاگ نغر و پر مغز بر شما وخوانندگان فرهیخته آن مبارک باد ومیمون.
حالا درباره نسبیت زمان هم , اگر تشکیکی روا باشد, در خصوص مدل موی آن نابغه نادره تاریخ سخنی وارد نیست. من از نوجوانی به این سو همیشه برام سوال بود که یه دوستی , خیری , کسی در حاشیه زندگی این ابر دانشمند پیدا نمیشد که دستی بر سر و کلش بکشه یا شونه ای , برسی ,چیزی تو جیبش بذاره که اینقدر تابلو نباشه؟ که تازه درین سالهای اخیر, با این مدلهای عجیب , دریافتم حقیقتا این انیشتن در قرنی جلوتر میزیسته و بی هیچ شکی مدل موهاش در نوبت اکران است بر سر وکله این شاخ پسران عالم!
این آمار 77 تا هم ترکونده و آدمی رو به یاد پیشرفتهای اقتصادی چین میندازه که واقعا ای ول داره.تازه آمارش هم از اون آمارها نیست که مدارکش همیشه موجوده!
تقدیری کردی جانانه از خوانندگان پیگیر و با مرام و آن موجدان انگیزه. که هر چه جستیم که خودمون رو تو یکی از طبقاتش جا کنیم نشد که نشد."تو دوست عزیز" و "دقیقا شما" که مال خواص بود و ما عوام بی بصیرت کجا؟ و آن خواص با درایت کجا؟ با سابقه اون کامنتها تو طبقه "حتی شما" هم جا نشدیم بدنبال یه "نه دیگه شما"بودم که باور کنم حداقل یادمان بر خاطر مبارک گذری کرده که دیدم نخیر, ظهوری نیافته شاید جمعه سالگرد بعدی. شاید!
بیصبرانه در انتظار آن صدای "خس خسی"و پر "خاشاک"حضرتعالی هستیم که این "اقدام خواهد شد" بالاخره کی اقدام خواهد شد؟
برنامه تون هم خوبه زمانش هم خوبه زیادش نکنین ولی قربونت تکراری پخش نکنید.

سلام برادر
واقعاً در قرنی جلوتر می زیست
حالا یک دوستی داریم که آمار من پیشش در حد خاله بازیه (وبلاگی که به عنوان معرفی کتاب لینک کردم)...
شما که در دل ما جا داری روی سر ما جاداری امممما اول بگذار عرقت خشک بشه برادر
در اولین فرصت می گذارمش... شرمنده...داستان کوتاه خوبی هم هست.
چشم سعی می کنم دیگه تکراری چیزی نگذارم.
ممنون

اسکندری سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:46 ب.ظ http://www.eskandari.blogfa.com

سلام و تبریک.تولدتون مبارک .راستش جا خوردم .75 کتاب در یک سال خیلی عالیه یعنی تقریبا هر سه روز یه کتاب.فکر کنم اگه شما و معدود ی دیگر نبودید سرانه ی مطالعه در ایران صفر میشد.خوش بحالتون.مسلمه که ÷ختگی و درک متفاوتی بعد از خوندن اینهمه کتاب خواهید داشت.

سلام
ممنون
برای خودم هم قابل تصور نبود و نیست...
هر 19 روز 4 تا می شود!
امیدوارم که یه خورده نرم شده باشم تا پخته شدن اوووه بسیار سفر باید...

منیره سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:52 ب.ظ http://http://rishi.persianblog.ir

سلام
روز قشنگ تولد مبارک ... امید که هم چنان باشید و بخوانید و بنویسید به همراهی دوستان خردمندتان .
بالاخره این اتفاق خجسته در سنوات گذشته پیش آمد کرده بود یا نه ؟ جایی گفته بودید پیشترک دوستان ، مهمان قصه خوانی تان بودند. زنده باشیم و ببینم ما هم . [گل از همه رنگ ]

سلام
ممنون.... به همچنین
به این صورت که نه! قصه خوانی و روایت قصه تفاوت دارد...سلامت باشید و برقرار
ممنون

محمد رضا ابراهیمی چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:32 ق.ظ http://www.golsaaa.blogfa.com

سلام و تولدتون (فرقی نداره وبلاگ با خود آدم) مبارک
از این به بعد اینجا بیشتر سر می زنم
از شیوه نگارشتون و روابط مجازی شما خوشم اومد
موفق باشید

سلام دوست گرامی
دقیقاً همینطوره فرقی که نداره و بلکه وبلاگ یه کم بی فرق تره!!
نظر لطفتان است
سلامت باشید

پرنیان چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:00 ق.ظ http://fathebagh.blogsky.com

سلام
تولدش مبارک.
حقا که وبلاگ پرباریه. ممنون از خالقش.
چقدر خوب که زمان اینجوری گذشته . من حتی نمی تونم توصیف کنم زمانم چطوری گذشته . یه جورائی انگشت به دهان و متحیر موندم ... که ۸۹ هم گــــــــــــــــــــــــــــذشت؟؟!!! حالا یا با دود سیگار یا بدون دود سیگار ...

سلام
این یک کار جمعیه ... خالق اون هم همه آمد و شد کنندگان هستند بدون تعارف...
ممنون

دایناسور چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:04 ق.ظ http://1dinosaur.persianblog.ir

سلام
مبارک باشه.
با امید جشن پایان لیست هزار کتاب!

سلام
ممنون...بله به امید سی سال دیگه!!

نسیم چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:52 ق.ظ http://delgapp.blogfa.com

سلام. تولدش مبارک. اینجارو دوست داشتم.

سلام دوست عزیز
ممنون نظر لطفتان است.

حسین(گیلانی) چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:11 ق.ظ http://www.halachin.blogfa.com

سلام.
حق با شماست "هری پاتر" رو جای دیگه دیده بودم. بذارید به پای...مثلا حواس پرتی. به هر حال عذر بنده رو بپذیرید.
و اما. بنده هم منظورم این نبود که این لیست باید مقدس باشه. ولی وقتی اسمش رو " هزار کتابی که قبل از مرگ باید خواند" گذاشتند. آدم انتظار کتابهای مهمتری رو داره. آیا همه کتابهای مهم رمان هستند؟ البته که نه. پس خیلی معقول نیست که آدم برای خوندن(با نخوندن) همه کتابهای این لیست نگران باشه. البته خیلی از این کتابها رو واقعا باید قبل از مرگ خوند.

سلام
سایت آمازون این لیست را به وسیله 20 تن از منتقدان ادبی خود تهیه کرده است. براین اساس کتابی 1000 صفحه ای چاپ شده که در هر صفحه یک کتاب معرفی شده است و حتی در مورد علت این که آن را باید قبل از مرگ خواند هم توضیحاتی داده است. از این لیست حدود 220 رمان در ایران ترجمه شده است.
این سایت از این 1001 ها زیاد دارد از موسیقی و نقاشی و فیلم و مکان تاریخی و طبیعی و غذا و نوشیدنی هایی که قبل از مرگ باید شنید و دید و خورد! حتی 1001 داستان کودکی که قبل از بزرگ شدن باید خواند هم دارد!
قطعاً در حوزه های دیگر هم کتابهای مهم زیاد است و باز هم قطعاً بعضی از کتاب های این لیست هم مهم نیستند و قطعاً برخی رمان های خارج از این لیست هم مهم هستند و...
این هم لینک انگلیسی:
http://www.listology.com/list/1001-books-you-must-read-you-die

NiiiiiZ چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:58 ب.ظ http://taktaazi.blogfa.com

سلام!
مبارکا باشه! حالا من چون خودم از روز اول نبودم به موقعش سالگرد ورود خودم رو به وبلاگ شما تبریک می گم

در ضمن احساس کردم که به صورت زیرپوستی در کامنت دونی شما با هری پاتر ما مشکلی هست!

استفرالله! دارم لب می گزم که رگ غیرتم بیرون نزنه!!
خب چه خبر؟

سلام
ای ول به این خلاقیت
قبلش خبرم کن که برای اون روز هدیه ویژه داشته باشم
نه مشکلی نیود من باب مثال بود شما خودشو کنترل کن
خبری نیست قابل عرض
این آیکون هم همینجوری! گفتیم استفاده بشه!
شما چه خبر؟

حسین(گیلانی) چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:00 ب.ظ http://www.halachin.blogfa.com

حالا چرا عصبانی می شی برادر. ما مخلص شما هم هستیم.
اون لیست رو دارم. هم انگلیسی هم فارسی. در جریان چگونگی گردآوریش هم هستم.
به هر حال ممنون از پاسخگویی شما(این جای همون گل نداشته این شکلکها)
بار دیگر تاکید می کنم که : ارادت داریم.

سلام
ای وای بر من!!!!
کجای کامنت من نشان عصبانیت است
اصلاْ میله ای که عصبانی بشود دیدید به عمرتان
همه میله ها سیخکی کارشان را انجام می دهند
ما بیشتر برادر (اخلاص و ارادت و...)
حالا جداْ رو چه حساب گفتی عصبانی شدم!؟
اتفاقاْ مدتهابود می خواستم لیست انگلیسیش را نگاه بکنم یادم می رفت و کامنت شما سبب شد برم و ببینم... و اتفاقاْ خوشحال و راضی بودم

نیکادل چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:12 ب.ظ http://aftabsookhte.persianblog.ir

سلام بر میله بدون پرچم
اولاً که سالگرد وبلاگت مبارک باشه
منم خیلی دلم می خواست توی سالگرد وبلاگم یه پست خاص بذارم ولی به طرز احمقانه ای روم نشد چه میشه کرد حماقت جزو اون مواردیه که تنوع بی پایانی داره!
.
چندتا نکته جالب:
دقیقاً زمانی که این لیست 1001کتاب و ... منتشر شد اولین کاری که کردم این بود که براساس سرعت مطالعه ام در اون مقطع، مدت زمان لازم برای اتمام اون لیست رو محاسبه کردم و شد 56سال و اولین باربود که با تمام وجود حس کردم که چقدر زمانمون محدود و پایان پذیره! اتفاقاً همین موضوع سبب افزایش سرعت مطالعه ام شد. بعد که با وبلاگ شما آشنا شدم گمونم توی فصل پاییز بود از اینکه شما هم همون لیست رو دنبال می کردید بی اندازه ذوق زده شدم، نیمه دوم سال به مدد همراهی با شما حدود 35 تا کتاب یا چندتایی بیشتر خوندم و جزء معدود مواردی بود که حس رضایت از خود رو در وجودم زنده کرد. و درضمن متوجه شدم که واقعاً می تونم اون لیست رو تموم کنم اونم در یک پنجم زمان اولیه برآورد شده!
پس تولد وبلاگت رو همون اندازه که به میله بدون پرچم تبریک میگم به نیکادل افلاطونی هم تبریک میگم.
و اما برادر صدای داستان خوانی خوبی هم دارید من هم که یک عجوزه کور تمام عیارهستم. تنبلی حاد چشم چپ و چندتا مشکل کوچولوی دیگه در بینایی. اگه تعداد کتابای بیشتری بخونی من می تونم به این چشمای چپ و چولم یه ذره استراحت بدم. رو این پیشنهاد فک کن میله که خیر دنیا و عقبا در آن نهفته است
در هرحال کتاب خواندن به همراه شما برای بنده بسیار دلچسب بود به امید ادامه این روند علیرغم این زندگی های سرشاز از جراحی
در پایان از زحمت خوانش و ضبط کتابها بسیار ممنونم که حتماً برای چون منی مفید و به غایت کاربردی هستش. راستی گمونم صدای بولدوزرها هم توی بک گراندش هست

سلام بر نیکادل گرامی
ممنون خواهر ...
اشکال نداره سال بعد یا اینکه همین الان به بهانه شروع در خانه جدید پستی تحت عنوان جمعبندی و غیره خانه قبلی بنویس
اما در مورد نکات:
یک مژده بدهم که با توجه به این که کمتر از ربع اون لیست ترجمه شده خیلی زودتر این لیست را تموم می کنیم
واقعاً و جداً و حقیقتاً تبریک می گم
برای خواندن باید یک تجهیزات مناسب خودم تهیه کنم و به روی چشم اما نه اون قدر که شما بتونی به چشمات استراحت بدی! در حد زنگ تفریح
به همچنین برای من... دیروز جراحی دوم به یک دیوار محکم خورد ولی دیگه نمیشه جلوی ادامه کار رو گرفت ... خودم رو برای پست مربوط به رهایی خودم آماده می کنم و می نویسم تا باز هم انگیزه پیگیری داشته باشم...
به صورت کاملاً زیر پوستی هست صداشون ... اما صدای پدر پدربزرگشون واضح تره

پیانیست چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:36 ب.ظ http://baharakmv2.blogsky.com/

سلام. ببخشید اینقدر خود شیفته شدم هی تند تند آپ میکنم که وقت نمیکنم به کسی سر بزنم. تولد وبتون مبارک. هری پاتر سرور هرچی گارسیا مارکز. شیره هولولو... موج مکزیکی.

سلام
ممنون... سرعت شما که بله خیلی بالاست! هربار که میام باید سه چهار پست را یکجا بخونم تازه من هفته ای دو سه بار میام!
....
اینجوریه!!!!؟
رولینگ یادت باشه مارکز سرورته!
مارکز چی کارش می کنه سوراخ سوراخش می کنه!
رولینگ حیا کن هری پاترو رها کن!!
البته همه اینا من باب شوخی بود

سفینه ی غزل پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:15 ق.ظ http://safineyeghazal.persianblog.ir

سلام بر پرچمدار راه کتاب خوانی
تولد وبلاگ پر بارتون مبارک
به امید روزی که 7777 کتاب خونده باشید ، معرفی کرده باشید و هم چنان دردهه 60 باشید.

سلام بر شما
ممنون
به به ... البته فکر کنم در دهه 1460 هجری شمسی یا دهه 2060 میلادی این امر امکان پذیر است !!
دوستمون بید مجنون مطلبی در مورد انگاره ما مبنی بر جاودانگی بلاگرها نوشته که منو توی فکر برد...
باید رمز وبلاگ را به فردی بسپرم که اگر اتفاقی افتاد چراغ اینجا رو روشن نگه داره. اینجوری به 7777 که سهله به بیشتر از این ها هم خواهیم رسید.

NiiiiiZ پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:57 ق.ظ http://taktaazi.blogfa.com

بهارک بهارک!
حمایتت می کنیم!!!

لیلی پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:36 ب.ظ http://lilymoslemi.blogfa.com/

من اون لیست ۱۱۰۰ کتاب رو خیلی معیار مطالعه قرار ندادم چون یه سری کتاب داره که من بمیرم هم علاقه ندارم مطالعه شون کنم ... و به نظرم یکم هم ادمو از انتخاب و سلیقه ادبی خودش دور نگه میداره و سوم اینکه خیلی از نویسندگان خوب رو اصلا نامی ازشون نبرده مثل دان دلیلو - فیلیپ راث- مارتین امیس - دوریس لسینگ ... ووو خیلی های دیگه و چهارما ممکنه ادم نتونه خیلی خودشو با کتابهای جدید آپ تو دیت کنه چون کم کم محوریت خودشو در داستان خونی به دست انتخاب دیگران داده... چندتا از کتاباش خوبه ولی من ترجیح میدم 56 سال از عمرم رو بذارم روی کشف نویسندگان جدید و ناآشنا ... آقا حسین رای گیری شروع شد منو خبر کن حتما... من میخوام یه چند تا داستان اجرا کنم در حد تیم ملی

سلام
من هم مطمئناً همه اون لیست را نخواهم خواند ولی اون لیست یکی از منابع پایه ای من برای انتخاب کتاب هست.
البته این رو هم در نظر دارم که این لیست مربوط به 2006 است و کلاً 68 تا از این لیست مربوط به قرن بیست ویک است... و گاه کتابهایی رو در این لیست نمی بینی که تعجب می کنی مثلاً کوری ساراماگو ...
ترجمه شده های این لیست 3 سال بیشتر زمان نمی بره که من یک سالش رو گذروندم
حتماً

فرزانه پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:47 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام میله خان بدون پرچم
مبارک باشد... صد سال به این سالها
یک سال استقامت در سنگر کتابخوانی در وبلاگستانی که نصف بیشترش جینگیل مستان شده ...

اما راستش برادر آمارت من یکی را خجالت زده تر کرد .

سلام بر شما
ممنون و به همچنین
کمیت مهم نیست کیفیت مهمه که من پیش خیلی ها شرمنده ام

سوفیا جمعه 6 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:45 ق.ظ http://allethiayehich.blogfa.com

سلام
تولد
یه بچه یه ساله
مبارکه
موفق باشید

سلام
ممنون
امیدوارم راه رفتنشو هم خودم ببینم

صبا جمعه 6 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:19 ب.ظ http://sideeffects.persianblog.ir/

همیشه پاینده باشی

سلام
رسیدن مجدد به خیر
ممنون

آنا جمعه 6 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:24 ب.ظ http://www.royayetafavot.blogfa.com

تولد وبلاگت مبارک
تبریک دوم برای استقامت تو خوندن این همه رمان
با تبادل لینک موافقی؟

سلام
ممنون دوست عزیز
چرا که نه

نادی جمعه 6 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:46 ب.ظ http://ashkemah.blogsky.com

به شناسنامه مون چکار داری؟ من هنوز دنیا نیومدم

سلام

رضا شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:07 ب.ظ http://shabgardi.blogfa.com/

روز تولد وبلاگتو تبریک می گم صد سال به این سال ها همیشه نویسا باشی

سلام
ممنون رضا جان
سلامت باشی

نوشینه شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:25 ب.ظ

سلم به به مبارک باشه .
خوشه های خشم و تنهایی ژرهیاهو رو عقبم از وبلاگت اما باید اعتراف کنم واقعا نوشته هاتو دوست دارم و با علاقه این جا می یام و به خاطر آن تحسین ات می کنم و هرگز یادم نمیره که یه بار نوشته بودی برای یک کتاب و توصیفی که ازفضا بکار برده بود نقشه ای رسم کرد ی و ایراداتش را ژیدا کردی خب این عالی بود همیشه تو ذهنم خواهد ماند که نوشتن خیلی جدی است

سلام
ممنون...

پیانیست یکشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:11 ق.ظ http://baharakmv2.blogsky.com

نییییز جونی. یه ایتالیا برو ما هم جا بشیم. از حمایت بی دریغت مچکرم.

لاله جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:20 ب.ظ http://nocomment.blogsky.com

سلام سلام
خوبید خوشید سلامتیت؟ من یه مدت روح و روانم پیچید نمیدونم چی شد کتاب و وبلاگ و این مسائل گذاشتم کنار و ..
حالا باز روح روانم رو از بین دست و پا جمع کردم تا بزارم سر جاش :)) فکر کنید به حدی که آدرس وبلاگ شما فرامرشم شده بود و گوگلتون کردم :) ولی افرین که تا نوشتم وبلاگ میله دیگه به الباقی نرسیده اُپشن اولی ادرس رو داد :) خدا از موفقیت کمتون نکنه و روز به روز موفقترتون کنه :)
هپی نیو ییر برای وبلاگ :)

شاد و خرم باشید :)

سلام
بازگشت تان مبارک

امیدوارم پیچیدگی روح و روان کلن صافتقیم بشود
و همچنین امور دیگر
زیاد تاخیر ندارید نگران نباشید
در واقع شما به پیشواز رفتید

لاله جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:22 ب.ظ

من الان تاریخ رو نگاه کردم یعنی شما از خرداد تا الان کجایید؟!!!!

سلام
واقعن من کجام؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد